Varför får dåliga nyheter större spridning på Facebook?
Skrivet av

Martin Ruist

24 oktober
2012
24 oktober
2012

Varför får dåliga nyheter större spridning på Facebook?

TV4 har tvingats backa för att åtgärda att ljudnivån blir mycket högre i reklamavbrotten än under filmer och program, efter flera inlägg på deras Facebooksida, varav ett som spreds som en löpeld under måndagen. Till dags dato har 68 000 personer gillat inlägget och det har dragit över 1600 kommentarer.

 

På liknande sätt har den senaste månaden en sida som påstår att Morgan Freeman har avlidit spridit sig, och fått mer än en miljon gilla och nästan 60 000 delningar.

Hur kommer det sig att dåliga nyheter och klagomål mycket lättare får stor spridning? Det är helt naturligt. Felaktigheter och katastrofer engagerar människor. Det är en av grundreglerna för nyhetsvärdering, som man får lära sig första dagen på journalisthögskolan.

Detta måste vi hela tiden ha i åtanke, alla vi som vill få spridning för mer positiva budskap och stärka ett varumärke och dess relationer. Vill du ha uppmärksamhet – engagera! Det är om inte annat de två facebookinläggen ovan bevis för.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.