Konsten att göra facebook-flikar för mobilen
Skrivet av

Martin Ruist

10 april
2013
10 april
2013

Konsten att göra facebook-flikar för mobilen

20130409-133747.jpgDet här dök upp i mitt Facebookflöde häromdagen. Det handlar om ett sponsrat inlägg från Pågen. Pågen har alltså betalat för att jag ska se det. Sponsrade inlägg är ett bra sätt att sprida sin Facebooksida, och jag personligen har inga problem med att få förslag på vilka sidor jag kan tänkas vilja följa, oavsett om det sker genom att någon betalar för det eller genom att de förtjänar det (till exempel genom att mina vänner rekommenderar en sida åt mig).

Inlägget handlar som ni kan se om en tävling på Pågens Facebooksida. Facebooktävlingar måste alltid (ALLTID!) arrangeras på en egen flik på Facebooksidan, och det ger också betydligt större möjligheter för arrangören att göra roliga tävlingar. Allt det följer Pågen på snyggt och bra sätt.

Pågen gör bara ett fel.

Flikarna har dock ett litet bekymmer, och det är att de inte visas om man använder någon av Facebooks mobilappar. Det gör väldigt många. Därför har Pågen valt att ha två länkar till tävlingen, en för dem som surfar via dator eller webbläsare, och en för alla dem som använder en mobilapp.

Är det någon som tycker att ett inlägg med två länkar till samma innehåll, där användaren själv förväntas kunna avgöra vilken den ska välja, är snyggt, praktiskt, pedagogiskt och användarvänligt, räck upp en hand – jag kan ta en liten lektion i användarfokus med dig separat. 

Risken för användaren att välja fel länk är överhängande. Dessutom tar två länkar och dess instruktioner väldigt mycket plats, så Pågen riskerar att hela eller delar av länkarna klipps bort och bara visas om användaren först trycker på ”Läs mer”. Det här är en liten grej, men irritation vill man verkligen inte förknippa sitt varumärke med. Alltså ska man bygga bort så många som möjligt av dessa irritationsmoment.

När vi på Four PR bygger Facebooktävlingar eller andra flikar gör vi dem så att den automatiskt känner av om användaren använder en app eller webbläsargränssnittet. Det gör att vi kan använda en och samma länk, och minska problemen till ett minimum för användaren. Det är precis vad användaren vill ha, och i ärlighetens namn – år 2013 är det inte någon avancerad funktion. Gör om gör rätt Pågen!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.