Facebook uppdaterar omslagsbildsreglerna för sidor
Skrivet av

Martin Ruist

18 april
2013
18 april
2013

Facebook uppdaterar omslagsbildsreglerna för sidor

Har du en Facebooksida till ditt företag? Följer du alla regler som gäller för en företagssida på Facebook? Det är en snårig djungel vill jag lova, och bryter du mot någon av reglerna är du långt ifrån ensam. Det gör inte desto mindre att det är bra att känna till reglerna och göra sitt bästa för att följa dem. Samtliga regelbrott kan leda till avstängning från Facebook.

Nu har Facebook uppdaterat sina regler som reglerar företagssidors omslagsfoton. Tidigare var det väldigt mycket som inte var tillåtet – som att uppmana till handling, skriva prisuppgifter, erbjudanden eller kontaktuppgifter eller använda ord som kunde härledas till Facebooks egna funktioner som ”gilla” eller ”dela”. Men nu har Facebook lättat på regelverket och nöjer sig med att skriva att omslagsbilden inte får vara vilseledande, missvisande eller inkräkta på någon annans upphovsrätt. Däremot kvarstår regeln, som infördes i slutet av 2012, att omslagsbilder inte får innehålla mer än 20 % text.

Ordagrant lyder reglerna för företagssidors omslagsbilder nu:

All covers are public. This means that anyone who visits your Page will be able to see your cover. Covers can’t be deceptive, misleading, or infringe on anyone else’s copyright. You may not encourage people to upload your cover to their personal timelines. Covers may not include images with more than 20% text.

Omslagsbilden är en stor del av det första intrycket besökaren får av din sida. De nya reglerna gör att du kan utnyttja kraften i omslagsbilden till att uppmana dina besökare att till exempel ta del av ditt senaste erbjudande. Som alltid på Facebooksidor så gäller det att erbjuda besökaren något som har värde för den, och inte bara genererar värde till dig genom att besökaren köper din produkt eller tjänst. Användarna gillar sidor som är generösa. De är inte på Facebook i första hand för att handla, utan vill ha rekreation och social interaktion. Kan du erbjuda detta, och övertyga besökaren om det redan i din omslagsbild, har du alla möjligheter att skapa en framgångsrik Facebooknärvaro.

Alla regler och riktlinjer för företagssidor finns att läsa i sin helhet på Facebooks regelsida.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.