Dumb Ways to Die – strålande säkerhetskampanj prisbelönt i Cannes
Skrivet av

Martin Ruist

19 juni
2013
19 juni
2013

Dumb Ways to Die – strålande säkerhetskampanj prisbelönt i Cannes

Jag tror att vi i vintras delade musikvideon ”Dumb Ways to Die” – en kampanj för att få Melbourneborna att bli försiktigare runt tåg – med er. Om ni inte redan har sett videon bör ni absolut göra det. Den är fantastiskt fin, och budskapet går fram på ett sätt som verkligen fastnar. Hittills har videon setts nästan 50 miljoner gånger på Youtube.

Nu har kampanjen prisats med ett Grand Prix, det finaste priset, i både kategorierna pr och direct, vid ”reklam-vm” Cannes Lions som pågår just nu. Tävlingen är en av de absolut mest prestigefulla i världen i reklamsammanhang, och även pr finns med på ett hörn.

Videon som är en del av tävlingsbidraget till Cannes Lions kan jag också rekommendera. Där kan du se dels vilken enorm succé kampanjen varit (inte bara i antal delningar och genomslag, utan också – vilket är allra viktigast – i minskning av antalet döda och skadade runt tåg, med 21 %!) men också imponeras och inspirerats av hur skaparna inte låtit sig nöja med att göra en fantastisk musikvideo utan istället ta hela konceptet vidare till installationer, stationsinformation, tumblr-blogg, hemsida (där man kan trycka på en knapp för att på sin heder lova att vara försiktig runt tåg), barnbok med mera.

Just det helhetstänket tror jag är väldigt viktigt för att kampanjen inte bara ska få stor spridning på Youtube och i andra sociala medier, utan också ge ett faktiskt resultat. I det här fallet är det att minska dödsfallen och skadorna som är affärsmålet, och kampanjen är ett bra exempel på kommunikation som är affärsdrivande, och inte bara rolig och välproducerad. Vår övertygelse är att ”roligt” och ”välproducerat” i dag inte är tillräckligt. Vi vill se resultat.

 

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.