Twitter lanserar mentometerfunktion
Skrivet av

Martin Ruist

30 oktober
2015
30 oktober
2015

Twitter lanserar mentometerfunktion

Kampen om de sociala medieanvändarna hårdnar och den senaste tiden har vi sett en allt större likriktning mellan de stora aktörerna. Både Facebook och Twitter har sedan länge anammat Instagrams fotofilter, Facebook har introducerat hashtagg-stöd, Twitter har ökat antalet tillåtna tecken i direktmeddelanden och Instagram slopade för någon månad sedan begränsningen till det kvadratiska bildformatet. Personligen tycker jag att det är synd att göra förändringar i tjänstens grundidentitet bara för att samma begränsningar inte finns på andra plattformar. Vi förstår alla att begränsningarna i dag inte längre har någon teknisk bäring – om de ens någonsin haft det – men begränsningarna blir istället en utmaning som tvingar oss användare att tänka kreativt och att utveckla våra förmågor att hantera dem. Vi utvecklar vårt bildtänk och vår bildkomposition genom att på Instagram vara låsta till ett för ögat lite ovanligt bildformat. Det gör oss till bättre fotografer. På Twitter tvingas vi utveckla vårt språk, bli bättre på att uttrycka oss kort och koncist och effektivare få fram våra poänger. Det gör oss till bättre skribenter. Men min skepsis till likriktningen gör mig inte alls till en utvecklingsmotståndare. Därför är det med stor entusiasm som jag möter nyheten om att Twitter nu lanserar en ny funktion – en röstningsfunktion. Röstningsfunktionen gör det möjligt för användaren att ställa en fråga med två svarsalternativ där läsarna kan rösta på något av de två alternativen. Funktionen lanseras löpande för olika användare från och med den här veckan.

Spontant gillar jag den här funktionen skarpt, och jag ska förklara varför:

  • Funktionen utvecklar det sociala. Anledningen till att jag gillar just Twitter, kanske allra mest av alla sociala medier, är att det är just så socialt. Här finns möjlighet för alla att prata med alla oavsett var i världen eller var i näringskedjan man befinner sig. Fokus ligger inte på vilka du känner eller var du jobbar utan på vilka frågor som intresserar dig och inom vilka ämnen du har intressanta saker att säga. Det är utvecklande och skapar möten över gränser. Det gillar jag. Interaktionen. Röstningsfunktionen är en förlängning av interaktionen. Det är inte en passiv interaktion som en favoritmarkering eller en retweet utan en aktiv interaktion. Jag svarar med min åsikt.
  • Funktionen är enkel. En annan av Twitters styrkor är enkelheten. Det är korta inlägg. De går snabbt att läsa. Det är enkelt att svara och ingen förväntar sig eller förväntas skriva långa utläggningar. På samma sätt går röstningsfunktionen snabbt och enkelt både att utforma och att svara på. Enkelheten är ett absolut krav för att funktionen ska användas och vara ett tillskott till möjligheterna på Twitter. Facebook prövade ju faktiskt en röstningsfunktion
  • Funktionen är begränsad. Twitters röstningsfunktion är begränsad till två svarsalternativ och de får som mest vara 20 tecken långa. Återigen är det begränsningen som kommer göra oss till bättre frågeställare. Vi tvingas välja de två viktigaste svaren vi faktiskt vill ha, och tvingas formulera dem kort men ändå få ut vår poäng. Det gör att undersökningarna faktiskt kommer bidra med ett större värde till mitt flöde, istället för att minska det. Facebook provade ju faktiskt en röstningsfunktion för ett par år sedan men utan tradition av att ha begränsningar var det möjligt att göra hur många svarsalternativ som helst, där bara ett par stycken visades. Överblicksmöjligheten blev därmed minimal och likaså spridningen. I dag kan jag inte längre hitta funktionen så jag gissar att den fått pensionera sig, tillsammans med många andra funktioner på fejjan.
  • Funktionen uppmuntrar interaktion. Den kanske viktigaste anledningen till att jag verkligen gillar röstningsfunktionen är att den verkligen uppmuntrar interaktion – det mest värdefulla med Twitter. En fråga med två svarsalternativ är en svårslagen call-to-action.

Nu återstår att se vad användarna kommer använda röstningstjänsten på Twitter till. Jag tror att engagemanget för en bra ställd fråga kommer bli bra, och förhoppningsvis leder det också till fler konversationer och fler nya möten och utbyten över gränser. När människor möts händer något fantastiskt, och när nya fysiska möten inte alltid är möjliga är Twitter ett bra, digitalt substitut. Du kan läsa mer om Twitter Polls i Twitters egen blogg: https://blog.twitter.com/2015/introducing-twitter-polls

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.