Det är viktigt att komma förberedd till Almedalen. För att kunna göra det behöver man fundera på ett par saker. Vi ska försöka guida er genom vad som behöver göras inför.
Almedalsveckan växer för varje år som går. Det är fler seminarier, mingel och möjliga möten än någonsin. Som VD, marknadschef, PR-chef,. kommunikationschef, public affairs-chef eller ansvarig för Almedalsnärvaron kan det vara svårt att veta hur man ska planera veckan.
Några enkla punkter att förhålla sig till i Almedalen är:
- Syftet – vad är din organisations syfte med närvaron? Är det att träffa beslutsfattare för påverkan, skapa mediealt genomslag, eller rent av kompetensutveckla. Det är viktigt att veta varför, eftersom det sätter ribban för vad du och din organisation måste göra på plats.
- Budskap – vad ska vi säga? Rekommendationen är att ha ett huvudbudskap som också blir det som genomsyrar Almedalsnärvaron. Det blir tydligare och framförallt enklare. Vilka är din organisations fokusområden eller viktigaste fråga? Lyft upp den och fokusera!
- Målgrupp – vilka vill ni nå? Ska ni ha enskilda möten med partiföreträdare, journalister eller branschorganisationsföreträdare? Sätt upp en lista på personer ni vill träffa och prata med om er fråga.
- Material – vad behöver förberedas? De ni möter kommer sannolikt träffa flera andra Almedalsdeltagare. Det blir väldigt viktigt vilket material ni tagit fram i form av presentationer, faktablad och info graphics.
- Delegater – vem eller vilka medarbetare deltar i veckan? Det är viktigt att alla de som deltar känner sig bekväma i att delta och också har fått rätt verktyg och introduktion De ska vara preppade på de frågor som ni jobbar för och kunna använda planerade och spontana möten för att föra fram dem. Det kan vara en bra idé att ”Almedalsträna” era deltagare.
- Mötesplats – arrangerar ni eget seminarium eller deltar bara på andras? Var ska ni möta de personer ni vill påverka? Det går även att arrangera intima träffar med beslutsfattare, men det kräver att ni är ute i god tid. Ta dig tid att kartlägga vilka som är på plats och boka in möten med dem isf. Mingel är bra mötesplatser, kräver också att du är förberedd och anmäld innan veckan drar igång.
- Boende – var i helsike ska ni bo? Almedalsveckan är populär. Således också boenden. Börja tidigt, helst dagen efter förra årets Almedalsvecka slutade.
Med ovan punkter och mycket annat kan vi hjälpa till. Vi hjälper er före, under och efter Almedalen. Vi har flerårig erfarenhet från PR-arbete under Almedalsveckan och deltar såklart också i år. Läs mer om Four PR:s Almedalserbjudande på vår Almedals-sajt: www.almedalen.www.fourpr.se
Vill du ha 10 stycken Almedals-tips? Sånna hittar du här!
Vill du ha ett förutsättningslöst möte angående er närvaro i Almedalen? Kontakta Fredrik!
Fredrik Stengarn
PR-rådgivare & Projektledare Almedalen
E – fredrik.stengarn@fourpr.se
M – 0735 23 23 32