Almedals-update från Linnea: Engagemang i sociala medier och Almedalens minsta mingel
Skrivet av

Linnéa Karlsson

9 juli
2016
9 juli
2016

Almedals-update från Linnea: Engagemang i sociala medier och Almedalens minsta mingel

Torsdag 7 juli

Torsdag och Almedalens femte dag. Och det märks. Många har redan åkt från ön, en hel del packar ihop och ska åka hem i skrivande stund. Det finns dock fortfarande flera intressanta seminarier att gå och lyssna på. 

Från engagemang till konvertering

Igår var vi på Läkarmissionens seminarium ”Kan vi rädda världen med likes?” – Ja, kan vi det?  Rädda Barnen, Planet International och Läkarmissionen diskuterade det och menade att sociala medier verkligen kan göra skillnad. Under seminariumet pratade de om att ideella organisationer ofta har ett naturligt engagemang men för att det ska leda till konvertering handlar det om att skapa ett bra content i sina sociala mediekanaler med tydliga call to actions, som gör det enkelt att t.ex ge en gåva eller signa upp på nyhetsbrev. Det gäller både för organisationer och företag. Ett bra content har kvalité och är relevant för era följare. Det handlar om att förse dem med ett innehåll som de vill ta del av istället för det som ni vill berätta. Genom att ständigt utvärdera vad som går bra och vad som går mindre bra i era sociala medier skapas kunskap om vad er målgrupp verkligen vill ha.

IMG_0361

 Maria Hellström (Hellström och Schedwin), Hanna Rosell (Läkarmissionen), Emma Bergflo, (Plan International), Saman Saidi (Rädda Barnnen).

Almedalens minsta mingel 

I torsdags bjöd Four PR in till mingel som vi med facit i hand får säga var Almedalens minsta mingel, i alla fall hittills. Och vilken succé! Minglet hölls på vår lilla men ack så charmiga bakgård, belägen mitt i Visby. Många trevliga samtal ägde rum där vi bland annat minglade med Richard Vappelin och Hndren Ghaderi från den ideella föreningen Open up, som arbetar för att öka innanförskapet i Sverige. Four PR har tidigare engagerat sig ideellt i Open up för att stötta i kommunikation och pressarbete. Läs mer om vad Four PR gjorde förra året för Open up här: http://www.fourpr.se/2015/11/12/four-pr-hanterar-press-at-open-up-2015/

IMG_0384

IMG_0369

Jag avslutar med att gratulera SOS Barnbyar, som med sin kampanj #ROTLÖS, blivit utsedd till hetast i Almedalen, som varje år delas ut av Westander. Och utmärkelsen är väldigt välförtjänt. De har fört många samtal på plats, kampanjen har synts både i Almedalen och på sociala medier och de har verkligen fått folk att prata om att inget barn ska få känna sig rotlös. 

Det var allt för mig från Almedalen! Imorgon fortsätter en av mina kollegor att uppdatera vad som händer härifrån ön. 

/Linnea

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.