Kan Instagram Stories och Snapchat koexistera?
Skrivet av

Johanna Lidman

11 september
2016
11 september
2016

Kan Instagram Stories och Snapchat koexistera?

instasnap_hemsida

Bakgrund
Instagram lanserade nyligen ”Instagram Stories”, en funktion som påminner väldigt mycket om Snapchat. Frågan vi ställer oss är om Stories och Snapchat kan koexistera? Och vilken kanal ska företag som vill synas på sociala medier välja?

Utgångspunkter
Vi början från början. Snapchat är ett socialt medium där användare kan chatta och dela innehåll. De korta filmklipp och bilder som publiceras i kanalen finns kvar i 24h innan de försvinner för gott. Innehållet kan enkelt modifieras med diverse filter och grafiska inslag. Målgruppen är primärt tonåringar och millennials.

Instagram är ett socialt medium för att publicera bild- och videoinlägg med kortare text, där just bilden eller filmen ligger i fokus, sällan texten. Vad innebär då Stories? Den nya funktionen låter dig ta bilder och videos i helskärmsläge som sedan läggs till i din ”Story”, som personer som följer dig kan kolla på. Det du lägger i din Story försvinner sedan efter 24 timmar. Instagram används flitigast av den yngre publiken, men 40 procent av de i åldern 36-45 år använder också Instagram någon gång per vecka.

Analys
Så, vad är då skillnaden mellan Snapchat och Instagram Stories?

Vi konstaterar att Instagram har något som Snapchat saknar – tillgång till Facebooks målgruppsdata. Idag har Snapchat cirka 150 miljoner användare per dag. Instagram har hela 500 miljoner, många integrerade via Facebook.
Vi noterar också att Snapchats tekniska delar är mer avancerade än de som används inom Instagram Stories. Funktionen saknar de filter som Snapchat har, och du kan exempelvis inte skicka ett klipp som direktmeddelande. Snapchats geotaggar sträcker sig dessutom utanför den egna kanalen, något Instagram Stories saknar.Slutsats
Instagram Stories är en positiv nyhet för företag som vill synas. Vare sig det handlar om annonsering eller relationsmarknadsföring. Här kan företag bygga upp en närvaro i en kanal där kunden redan känner sig trygg. Det tror vi är en stor fördel, tillsammans med de 500 miljoner användare/dag, om vi jämför med Snapchats 150 miljoner. Huruvida avsaknaden av vissa tekniska delar påverkar användandet av Instagram Stories är svårt att säga.
Utgångspunkten är som ofta att ha koll på vem det är du vill rikta ditt budskap mot. Har du en relativt ung målgrupp är chansen stor att dessa valt Snapchat och kommer stanna där. Har du en äldre målgrupp du vill rikta dig mot kan Instagram Stories vara ett alternativ.Annat relaterat:

Instagrams nya zoomfunktion – perfekt för att skapa intressant innehåll

Instagram lanserar ny logotyp

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.