Tre PR-trender det kvittras om – som du måste ha koll på!
Skrivet av

Fredrik Stengarn

21 september
2016
21 september
2016

Tre PR-trender det kvittras om – som du måste ha koll på!

prtrender

2016 rullar mot sitt slut (nåja) och vi kan redan se ett antal trender inom PR, som sannolikt är värda att ta med sig in i 2017 års PR-arbete. Här kommer de mest intressanta:

1. Pressreleasen är inte längre ohotad etta

Traditionell PR bygger i mångt och mycket på pressreleasen. Det vi kan se nu är att allt fler börjar förstå att ett modernt PR-arbete ibland kräver kompletterande digitala insatser inom ramen för ex sociala medier. I vissa fall kan till och med pressreleasen vara inaktuell som distributionskanal för din nyhet. Därför bör du börja fundera på ”hur ska jag i min egen organisation stärka den digitala PR-strategin”.

2. Content som PR-bränsle

Det börjar bli mer och mer tydligt att innehållet får större betydelse. En stor del av PR-budgeten bör redan nu – och än mer angeläget framåt – läggas på strategiskt viktig produktion av content. Så vi kan slå fast att content är en viktig del i PR-strategin och ska tas hänsyn till i PR-planen vid eventuella insatser. Om du inte redan nu har content i din PR-budget är det dags att börja tänka om. Thought leadership exempelvis byggs i princip bara genom content. Här krävs det blogginlägg, white papers och annat relevant innehåll för att sätta dig och din organisation på toppen av vilka som är kunskapsledarna i just din bransch.

3. Annonsering i sociala kanaler ökar

Hur motsägelsefullt det än kan låta så har sociala medierna skapat en slags hybrid av en värld där förtjänad spridning mixas med betald spridning. Dvs ur ett klassiskt PR-perspektiv ska uppmärksamhet och inflytande uppnås genom att man förtjänar det, men på grund av exempelvis Facebooks algoritmer kan du bara nå så långt med ett klassiskt tillvägagångssätt. Du måste stärka upp din digitala PR med betald räckvidd, det börjar bli oifrånkomligt. Innehållet i sig är dock fortfarande ett neutralt och PR-baserat innehåll, inte reklam. Det senare skulle aldrig fungera i sociala medier, oavsett hut mycket du annonserar. Det är dock viktigt att vara smart vid annonseringen, eftersom att det inte alls krävs många kronor för att få effekt – om man gör det på rätt sätt. Ett råd är att skjuta till lite medel i PR-budgeten för annonsering i de digitala sociala kanalerna.

Vill du veta mer om PR-trender?
Kom förbi på en kaffe eller boka ett förutsättningslöst möte så kan vi kika på hur vi kan hjälpa dig.

Och! Du har väl inte missat att signa upp dig till PR-brevet? Det gör du här!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.