Månadens PR-tips – Fokus: Facebook
Skrivet av

Johanna Lidman

23 oktober
2016
23 oktober
2016

Månadens PR-tips – Fokus: Facebook

1. Kvalitet före kvantitet

Det finns flera exempel på Facebooksidor som nått framgång via genomtänkta inlägg, som publiceras relativt sällan – vissa sidor lägger ut ett per vecka, andra ett per månad. Här handlar det om kvalitet. Ett exempel är Facebooksidan Hallonlakritsskalle – en av Sveriges mest framgångsrika sidor.

2. Anpassa dina bilder

Lägg lite extra tid på de bilder du väljer att publicera. Det optimala måttet för en bild på Facebook är 800 x 600 pixlar. Tar du bilden med en mobil – tilta och ta horisontella bilder för optimal visning även på desktop. Ljus och skärpa – uppenbart viktigt, använd gärna appar så som Snapseed, Instagram Layout eller Aviary som verktyg.

3. Använd gärna rörligt innehåll

Rörligt innehåll engagerar mest. Var inte rädd för att använda video och Facebook-live. Det kan vara ett behind the scenes-klipp, uppvisning av ett event eller kanske en FAQ-video. Ladda gärna upp videon direkt på Facebook, instället för att exempelvis länka till en YouTube-kanal eller annan plattform där materialet ligger – då startar videon automatiskt när läsaren scrollar igenom ditt flöde.

Lycka till!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.