Månadens PR-tips – Så kan ditt företag använda Instagrams nya funktioner
Skrivet av

Linnéa Karlsson

29 november
2016
29 november
2016

Månadens PR-tips – Så kan ditt företag använda Instagrams nya funktioner

För en vecka sedan gick Instagram ut med två uppdateringar: Livevideo på Instagram Stories och möjligheten att skicka bilder och videos privat till grupper och sina vänner, som sedan försvinner. Enligt Instagram använder nu över 100 miljoner människor Instagram Stories varje dag, och snart kommer det alltså finnas två nya sätt att dela ögonblick på. Med de senaste uppdateringarna hoppas Instagram att fler vill dela med sig av vad som händer just nu och inte bara sina höjdpunkter. Men vänta nu, påminner inte det här väldigt mycket om Facebook Live och Snapchat? Behövs verkligen alla dessa plattformar och funktioner? Här kommer vår analys.

Livevideos på Instagram Stories
Vi börjar med livevideos på Instagram Stories, som kommer att vara tillgängligt globalt om några veckor. För det första påminner det mycket om Facebook Live och Periscope, men den största skillnaden här är att du bara kan kolla på videon live under sändning, sedan försvinner den, precis som ögonblick i det verkliga livet. Det är en stor fördel med Facebook live, att innehållet stannar kvar. Samtidigt tror Instagram att den nya funktionen kan få fler att känna att man måste kolla på en gång, då det sedan försvinner.

Du har möjlighet att sända live upp till en timme och vem som helst kan kommentera och gilla, vilket gör att du får feedback direkt och ser hur många som tittar i realtid. Kommentarsfunktionen kan även stängas av och du kan välja att sända notiser till följare innan sändning för att uppmärksamma detta. Ordet ”live” kommer att synas under ditt profilfoto och det är bara att klicka på fotot för att ta del av livesändningen. Du hittar även andra livesändningar under fliken ”Sök och utforska”.

Instagram Direct
Vi fortsätter med Instagram Direct, som används av 300 miljoner användare månadsvis. Denna funktion finns redan, men har nu uppdaterats för att användarna ska kunna skicka bilder och videos till sina vänner, som sedan försvinner. Detta är något som saknats och något användare enbart har kunnat göra i Snapchat tidigare – vilket delvis förklarar varför många unga fortsatt använda Snapchat. I likhet med Snapchat, kan du också bara kolla två gånger på ”Stories” som skickas via Instagram Direct, innan de försvinner. Det som dock skiljer Instagrams funktion från Snapchats, är att du här kan skicka innehåll till olika grupper.

Så kan ditt företag använda Instagram Stories nya funktioner

  1. Anordna interaktiv Q&A
    Engagera dina följare genom att uppmana dem att ställa frågor i realtid. Förutom att titta på livesändningen kan användarna interagera med ditt företag och andra tittare via chatt. Alla som tittar kan dela sina tankar, ställa frågor och lämna reaktioner i form av gilla-markeringar. Kom bara ihåg att uppmärksamma dina följare när livesändningen ska hållas. Be dina följare att skicka sina frågor i förväg via Instagram Direct eller låt dem ställa frågor i kommentarerna under sändning, för en mer interaktiv upplevelse.
  1. Visa ditt erbjudande
    Lyft fram dina produkter och tjänster med Instagram livevideos. Med den nya funktionen kan du sända upp till en timme, och du får därmed större möjligheter att berätta om dina erbjudanden på ett djupare plan. Till exempel kan restaurangägare eller kockar hålla en matlagningssession live för att visa hur en maträtt tillagas.
  1. Visa vad som händer just nu
    Låt följarna följa med bakom kulisserna i din verksamhet. Du kan bland annat visa upp hur en produkt tillverkas, ge följarna en smygtitt på kommande evenemang eller gå runt på kontoret och visa ansikten bakom ditt företag. Eftersom Instagram livevideo försvinner direkt efter varje session, behöver du inte oroa dig för att posta för mycket i ditt flöde eller att visa något som du inte vill ska vara tillgängligt under en längre tid.

 

De ursprungliga tipsen hittar du här
Lycka till!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.