Sociala medier tar inte julledigt
Internet är alltid öppet, därför kan heller aldrig företag ta ledigt. Dock verkar många företag fortfarande tro det, som i semestertider stänger ner sina sociala medier. Där kunder finns, behöver även företag finnas. Och vi kan konstatera att många spenderar mycket tid på sociala medier, särskilt under ledighet.
Vid midsommar bestämde sig Trafikverket att ta midsommarledigt från Facebook under en av årets värsta trafikhelger. Resultatet? Resenärer rasade över den bristande informationen när E4:n drabbades av en allvarlig olycka och köerna blev timslånga. Så här i jultider är det därför viktigt att komma ihåg att sociala medier inte tar julledigt. Johanna Lindskog Lindell har tidigare skrivit ett blogginlägg om detta, där hon konstaterar att ”digital kommunikation är något som inte längre kan negligeras”. Jag håller med henne. Internet är ständigt öppet och kontoret kan inte stängas ned även om den ansvarige för sociala medier går hem för dagen. På grund av sociala mediers utveckling är kommunikationen snabbare än någonsin.
Det gäller att hålla sociala medier levande även under ledighet och att agera direkt när ditt företag nämns digitalt. Kunder förväntar sig svar på sina frågor på en gång och inte flera dagar senare. Då kan kunders irritation gå viralt som det gjorde för Trafikverket i somras. Och det vill du med största sannolikhet inte. Därför är det viktigt att planera för vem som ansvarar för att hålla koll på vad som händer i era sociala mediekanaler.Jag hoppas att du får en härlig julhelg, oavsett om den är lugn eller fylld med en massa aktiviteter.
God jul & gott nytt år!