Kommunikation 2017
Skrivet av

Johanna Lidman

1 januari
2017
1 januari
2017

Kommunikation 2017

Nu drar 2017 igång med nya utmaningar och möjligheter. Det är alltid svårt att sia om framtiden och kommande trender, men vi har nedan gjort ett försök rörande just kommunikationsbranschens kommande år. Ett axplock av våra tankar. Med lite extra fokus på digital kommunikation.

Video och Livestreaming
Under 2016 har video fullständigt exploderat på sociala medier. Att livestreama är också större än någonsin och vi konstaterar att tekniken också kommer förbättras och växa under 2017. Vi har tidigare under hösten presenterat utvecklingen av Instagram Stories med möjligheter till livestreaming. Facebook Live är en annan livestreamingkanal som börjat användas på allvar inom kommunikationsbranschen och har under 2016 etablerat sig bland många företag.

En mobil värld
Under 2016 har den mobila internettrafiken gått om den på desktop. Det är därför av stort vikt för företag att tänka på hur de ska synas och finnas i mobila enheter, och hur du bör anpassa din kommunikation för att den ska passa kundernas vardag och beteendemönster.

Personligt innehåll
Den oändliga mängden information och innehåll som cirkulerar gör det svårt att sticka ut. Det är därför viktigare än någonsin att skapa innehåll som skiljer sig från mängden. Genom att personalisera ditt innehåll kan du rikta dig mot olika delar av din målgrupp, och förse dina nuvarande och potentiella kunder med skräddarsydd information som fantastiskt skapar ett värde för dessa.

Virtual reality
VR, Virtual reality, har under 2016 kommit att bli ett alternativ för kommunikatörer att använda sig av för att sprida budskap på ett nytt sätt. Under året har vi även skrivit om Pokémon Go och intresset för AR. AR, Augmented Reality, kan beskrivas som en kombination av verklighet och ett visuellt lager av data. En riktigt bra svensk översättning finns inte men Augmented Reality kallas ibland för “Förstärkt verklighet” eller “Förhöjd verklighet”. Både VR och AR är områden som säkerligen kommer användas i ännu större utsträckning under 2017.

Summering – Thought leadership och att ta vara på de nya verktygen
Digitaliseringen gör att det händer mycket inom PR- och kommunikationsbranschen och det som hände 2016 är inte nödvändigtvis aktuellt 2017. En nyckel till att lyckas tror vi är att anamma rollen som kunskapsledare, och att våga börja använda de verktyg vi precis berättat om, såsom video, VR och personaliserat innehåll. För varje nytt verktyg som blir tillgängligt skapas en möjlighet att nischa sig och bli marknadsledande inom ett visst fält. Varför inte ta tillfället i akt?

Vi önskar er alla ett riktigt gott nytt 2017!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.