Vad tycker TT-journalister om företags pressrum?
Skrivet av

Martin Ruist

19 april
2017
19 april
2017

Vad tycker TT-journalister om företags pressrum?

TT – Tidningarnas Telegrambyrå – är verkligen ett nav i svensk journalistik och nyhetsspridning. Många organisationer och företag vill helst av allt få in sina nyheter i TT:s flöde, eftersom det betyder att nyheten med stor sannolikhet kommer publiceras i majoriteten av alla lokala och regionala nyhetstidningar runt om i Sverige. De regionala tidningarna har en väldigt stark ställning i Sverige, så ett brett genomslag där är värdefullt. Men hur ska du tänka för att komma in i TT då? Kommer TT att läsa ditt pressrum?

Eftersom så många kommunikatörer ägnar så mycket tid åt att fundera på just dessa frågor blev jag väldigt nyfiken när jag häromsistens såg att TT själva gjort en undersökning bland sina journalister om deras inställning till just företags pressrum. Även om TT:s journalister bara utgör en liten del av den svenska journalistkåren är det ändå intressanta siffror som kommer fram:

  • Fyra av fem journalister uppgav att de besöker företags/myndigheters/organisationers sajter för att hitta nyheter.
  • En tredjedel uppgav att de specifikt besökte pressrum på sajterna.
  • En tredjedel besöker pressrummen på sajterna dagligen. Ytterligare 20 procent besöker dem på veckobasis. Resterande mer sällan
  • 72 procent läser pressmeddelanden skickade med e-post.

Källa:TT, https://tt.se/blog/via-tt/myter-och-fakta-om-pressrummet/

För- och nackdelar med standardiserad pressrumsplattform, till exempel MyNewsDesk och Cision

Helt klart är att pressrummen är viktiga, och för trovärdighetens skull är det viktigt att pressrummet integreras på ett bra sätt i företagets hemsida. I TT:s undersökning framkommer också att betydligt färre journalister besöker pressrum hos en ”pressmeddelandeleverantör”. För mig är det lite otydligt vad TT menar med en pressmeddelandeleverantör, så jag har valt att ta de siffrorna med en nypa salt. Närmast till hands att anta ligger ju pressrumsplattformar som MyNewsDesk eller Cision. Vi använder både MyNewsDesk och Cision för kunders räkning och vår erfarenhet är att de är guld värda för ett företag som vill ta sitt PR-arbete på allvar.

Även om det kanske blir opersonligare med en pressrumsplattform där alla pressrum är upplagda på samma sätt så är det viktigt att ha en bra plattform för utskick av pressmeddelanden via e-post, och enhetligheten i de standardiserade pressrummen gör det också oerhört enkelt för läsaren att hitta rätt och fokusera på det viktigaste i pressrummet, nämligen ditt innehåll.

Kontaktuppgifter och högupplösta bilder är ditt viktigaste innehåll

Undersökningen tar också upp vilket innehåll som journalisterna ser som viktigast. Resultatet är inte särskilt överraskande: kontaktuppgifter till talespersoner och experter och högupplösta bilder. Du som redan jobbar med oss vet att det är det vi tjatar om jämt och ständigt, och det är otroligt viktigt innehåll för att få bra genomslag för dina nyheter.

Undersökningen visar att pressrummet fyller en viktig funktion i ditt pressarbete, vilket vi också skriver under på. Vi märker tydligt vilken skillnad det gör för företag och organisationer när de får ordning och struktur på sitt pressarbete och sitt pressrum. Det är inte alltid lätt att hinna med, men för oss som jobbar med det dagligen är det inget jobbigt. Vi hjälper dig gärna. Kontakta oss så berättar vi mer om vad du kan uppnå.

Om du vill läsa hela undersökningen finns den på TT:s blogg.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.