LinkedIn för företag – ja eller nej?
Skrivet av

Johanna Lidman

26 november
2018
26 november
2018

LinkedIn för företag – ja eller nej?

LinkedIn är idag en av de största sociala plattformarna, och en plats där arbetsliv och karriär står i fokus. Employer Branding och rekrytering är centralt, tillsammans med marknadsföring och kommunikation mot kunder och partners. Men hur vet du om ditt företag ska vara på LinkedIn?

Vi föreslår att du börjar med att fundera på vad du skulle svara på följande frågor:

  • Vilken är din målgrupp och i hur stor utsträckning rör den sig på LinkedIn?
  • Vad är det primära syftet med att finnas på just denna plattform?
  • Hur mycket resurser finns att lägga på etableringen?

Om du landar i att en närvaro på LinkedIn är nödvändig, så skulle vi råda till att börja med att sätta upp en strategi som konkretiserar frågor kring hur, när och vem. På LinkedIn blir ditt företags individer den viktigaste resursen, till skillnad från t.ex. Facebook där företagssidan ofta är ansiktet utåt. På LinkedIn är företagssidan en viktig plattform för innehåll, men än viktigare är vad företagets experter skriver, delar och kommenterar. Här agerar företagets individer utifrån sin yrkesroll.

Några konkreta tips:
  • Utse ambassadörer: Ta vara på företagets anställda och lyft deras kompetens genom att de själva skapar innehåll som lyfter just deras expertisområde.
  • Delta i grupper: Få större synlighet genom att vara aktiv i grupper. Välj ut ämnen/sakfrågor där ni har någonting att säga, och delta i en grupp eller starta en egen. Bjud in anställda, befintliga och potentiella kunder.
  • Använd funktioner som LinkedIn Publishing: LinkedIn erbjuder olika funktioner som formger det du skriver på ett proffsigt sätt. Genom LinkedIn Publishing kan du enkelt skapa artiklar som du och dina kollegor sedan kan dela.

Utifrån siffror från Svenskarna och internet 2018 så har LinkedIns tillväxt avstannat, vilket beror på en rad olika anledningar. Trots detta så tror vi att LinkedIn kommer att vara en viktig kanal framåt för många företag. I det digitala bruset på diverse plattformar, där gulliga kattklipp blandas med innehåll av en mer allvarlig karaktär, blir LinkedIn en plats där kvalitativt innehåll (utifrån ett affärsperspektiv) får mer utrymme. Vi hjälper er gärna att sätta upp en strategi för LinkedIn utifrån era förutsättningar och mål.

Lite statistik…

Linkedin har under 2018 ingen tillväxt och hamnar på samma nivå som förra året med 30 procent av internetanvändarna som använder tjänsten någon gång. Det har heller inte skett några större förändringar av andelarna som använder Linkedin varje månad eller oftare. Även det dagliga användandet rör sig minimalt från 3 procent till 4 procent.

Det är fler män (34 %) än kvinnor (25 %) som använder Linkedin. Det gäller även i de flesta åldersgrupperna, förutom 26–35 år och 76+ år där kvinnorna är fler. Det är vanligare både bland föräldralediga (41 %) och arbetande (39 %) att använda Linkedin, än bland arbetssökande (30 %).

Inom it- och kommunikationsbranschen samt finansbranschen finns störst andel internetanvändare som använder Linkedin. Användandet nedbrutet på branscher samvarierar i hög grad med hur vanligt det är att man har internet på arbetet.

Som sagt, vi hjälper er gärna med att sätta upp en strategi för LinkedIn.

Allt gott så länge!

/Johanna

 

Källor och diagram: Svenskarna och internet 2018

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.