Fyra anledningar till att använda sig av storytelling
Skrivet av

Johanna Lidman

22 november
2019
22 november
2019

Fyra anledningar till att använda sig av storytelling

Alla bär vi på en historia. Storytelling handlar om att skapa berättelser runt sitt varumärke eller sin produkt. Ett marknadsföringssätt som ur ett långsiktigt perspektiv slår betydligt högre än en traditionell annons. Det är en metod med syfte att stärka och förhöja upplevelsen av företaget eller varumärket. På samma sätt som ”Det var en gång…” bygger bryggan till ”…och levde lyckliga i alla sina dagar” och påkallar ett barns uppmärksamhet kan varumärken använda samma berättelsekraft för att förmedla ett budskap till sina kunder och medarbetare.

Vidare följer fyra anledningar till varför varumärken bör använda sig av storytelling:

1. Hjärnan känner igen formatet och formatet i sin tur gör varumärket mer personligt och hjälper till att befästa dess position. Det bygger bilden av varumärkets identitet.

2. Syftet och kraften bakom formatet hjälper mottagaren att ta in budskapet och få en god upplevelse av det. Människan är inte så rationell som vi försöker framstå utan ger starka reaktioner på emotionella argument. Emotionell bindning kan i slutändan vara avgörande vid köpbeslut.

3. Du får möjlighet att lätta upp faktatungt material till lättsammare information där inte bara företaget utan även till exempel kunder och medarbetare lyfts fram. Innehållet får ett djupare värde och ger dig tillgång till ett brett arkiv, från samma röda tråd, att skapa innehåll av.

4. Engagerade berättelser ger kunden anledning att återvända och på sikt bli dig trogen. Här gäller det att din story är en story, det vill säga att den genomsyrar allt du kommunicerar för att skapa trovärdighet.

Om du har en historia, bygg vidare på den, kommunicera den i alla dina kanaler för att skapa kontinuitet och igenkänning och låt den vara en del av det dagliga arbetet. Är din historia inte helt solklar? Sätt dig ner och fundera, bygg din historia och tro på den. Fundera på vad som är unikt för varumärket och hur varumärkesresan sett ut. Var transparent genom att lyfta både med- och motgångar. När bakgrunden trasslats ut bygger du din historia.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.