Sex kommunikationsevent du inte får missa i vår
PR- och kommunikationsbranschen är i ständig utveckling och det gäller att hänga med i svängarna. I ljuset av nya trender, kommunikationslösningar och teknikförbättringar ser vi därför ett behov av att byta erfarenheter och kunskaper med varandra. Och vad passar inte bättre än att ta lärdom och inspiration av andra personer i branschen? Här listar vi sex intressanta, inspirerande seminarier och event som du onekligen inte bör missa i vår.
Frukostseminarium om digital marknadsföring (Flera städer)
Förståelsen för digital kommunikation har aldrig varit viktigare. Tekniken och medielandskapet förändras ständigt och det bidrar till att även kompetenskraven ökar i princip all kommunikation. IHM Business School bjuder in till ett seminarium där de senaste trenderna inom digital marknadsföring kommer att presenteras. Dessutom kommer bland annat Christine Corenlius, Director and Head of Competence Readiness på Ericssons marknads- och kommunikationsavdelning, att berätta om hur de tidigt tog tillvara på de möjligheter som digitaliseringen medför. Seminariet är kostnadsfritt och hålls på IHM Business School i Stockholm 10/3, i Göteborg 11/3 och i Malmö 12/3.
Anmäl dig för respektive stad här: Stockholm, Göteborg, Malmö
Kommunikatörsdagen (Karlstad)
Kommunikatörsdagen är en branschdag för studenter och yrkesverksamma inom media och kommunikation. I mer än tio år har dagen arrangerats ideellt av kommunikation och PR-studenter vid Karlstads universitet. Temat för årets upplaga av Kommunikatörsdagen är ”Vikten av kommunikation i olika branscher”. PR-konsulten Daniel Redgert är föreläsare och kommer att dela med sig av hur han arbetar med PR och kommunikation tillsammans med företag från helt åtskilda branscher, vad man behöver tänka på och hur man ska anpassa sitt budskap. Sofia Kacim kommer att leda paneldiskussioner med aktörer från ett flertal områden för att få en insikt i hur kommunikation skiljer sig åt i olika branscher och vilka kommunikativa utmaningar de står inför i framtiden.
Läs mer och anmäl dig här
Webbdagarna (Stockholm)
Webbdagarna är Sveriges största och ledande event inom digitala satsningar och går i år av stapeln i Stockholm den 17–18 mars. Det är en perfekt mötesplats för dig som arbetar med digitala kanaler och behöver inspiration från den digitala arenans främsta talare och entreprenörer. Dessutom ges tillfälle för nätverkande och kunskapsutbyte med 1500 andra likasinnade digitala experter.
Läs mer och anmäl dig här
Resumé arrangerar eventet Branding & Design (Stockholm)
Hur får du ditt varumärke att sticka ut ur mängden? Sveriges främsta experter inom design och varumärkesstrategi finns på plats i Stockholm den 2 april för att svara på frågan.
Läs mer och anmäl dig här
Event om B2B Marketing (Stockholm)
Den 22 april arrangerar Resumé och Dagens Media ett event som helt fokuserar på business to business-marknadsföring. Sveriges ledande varumärken, experter och marknadschefer finnas på plats för att presentera de bästa strategierna inom B2B. Under eventet utses också Sveriges bästa marknadschef.
Läs mer och anmäl dig här
Frukostseminarium om samhällskommunikation som får effekt (Stockholm)
Den ideella medlemsorganisationen Sveriges Kommunikatörer arrangerar många intressanta event på flera platser i landet, bland annat ett frukostseminarium om samhällskommunikation där två intressanta case kommer att presenteras. Det ena handlar om hur Tullverket lyckades lösa utmaningen med att nå fram till unga människor för att informera om konsekvenserna av att köpa smuggelsprit. Det andra handlar om hur Trafikverket kan få fler arabisktalande att klara körkortet. Under seminariet kommer det bjudas på casebeskrivningar och lösningsinspiration. Det kommer även bjudas in till ett gemensamt samtal om samhällskommunikationens framgångar och fallgropar i stort. Seminariet äger rum den 17 mars på Westmanska Palatsen i Stockholm och är kostnadsfritt för den som är medlem i Sveriges Kommunikatörer.
Läs mer och anmäl dig här
Om du inte har möjlighet att gå på några event eller seminarium finns en uppsjö av webbinarier att ta del av. Vi har listat några nedan:
Mynewsdesks kunskapsbank
Mynewsdesk har samlat sina tidigare webbinarier på deras hemsida under fliken ”kunskapsbank”. Där hittar du bland annat webbinarium om storytelling på sociala medier, hur du lyckas nå ut med företagets nyheter och hur PR kan förbättra SEO. Dessutom hittar du även olika e-books och mallar som Mynewsdesk har tagit fram, fria för vem som helst att ladda ner.
Mynewsdesks kunskapsbank finns här
Meltwaters events och webinars
Meltwater anordnar kontinuerligt events och webbinarier för den som vill lära sig mer om omvärldsbevakning, PR, sociala medier och mycket annat. I vår anordnas till exempel dessa webbinarier: ”Från likes till pengar” med Stjärnsäljarpodden och ”Trendspaning inom sociala medier” med kommunikationsbyrån Vass Kommunikation. Tidigare webbinarier har bland annat handlat om framtidens marknadsföring med VR, influencer marketing samt framtidens digitala kommunikation och de finns att titta på i efterhand.
Meltwaters eventkalender finns här
Sveriges Kommunikatörers inspelade föreläsningar och seminarier
Vi tipsade ju ovan om att Sveriges Kommunikatörer arrangerar olika event, bland annat seminariet ”Samhällskommunikation som får effekt”. Om du inte har möjlighet att gå på deras event kan du även kolla på dem i efterhand.
Sveriges Kommunikatörer samlar sina inspelade föreläsningar och seminarier här
Jag hoppas du hittade något som du blev intresserad av att gå på. Jag ska i alla fall besöka Kommunikatörsdagen på Karlstad universitet. Vi ses!
/ Jenny