Så skriver du en debattartikel som tidningen vill publicera
Skrivet av

Martin Ruist

14 maj
2020
14 maj
2020

Så skriver du en debattartikel som tidningen vill publicera

Debattartiklar är suveräna verktyg för en organisation som vill sätta ljus på en viss fråga. Själva grundtanken med debattartikeln är just reaktionerna och att artikeln väcker en debatt, men det är inte alltid helt lätt att skriva 3000–4000 tecken som träffar rakt på pudelns kärna, för fram er fråga på det sätt som ni vill, och får känslorna att svalla hos er målgrupp. För att hjälpa dig i processen har vi knåpat ihop en guide för hur du skriver en riktigt bra debattartikel som tidningen eller nyhetssajten faktiskt vill publicera.

Det första steget är att börja skissa på de grova dragen i din debattartikel och redan då är viktigt att tänka på att vara relevant i artikeln. Relevansen kan delas upp i tre områden:

Ämnesområde
Ämnet du lyfter måste vara relevant för fler och inte enbart för en liten skara. Det är din uppgift som skribent att förklara för läsaren varför ämnet du lyfter upp är relevant för den. Presentera också varför ämnet är relevant just nu.

Innehåll
Sedan måste även innehållet i debattartikeln vara relevant. Ingen är särskilt sugen på att läsa en dryg A4-sida fyllt med gnäll. Se till att din argumentation är kärnfull och att du tydligt presenterar vilken förändring eller åtgärd du vill se.

Författare
Slutligen måste även du som författare vara relevant. Du måste kunna visa i texten varför det är relevant att just du eller ni lyfter det här ämnet, precis som varför det är relevant just nu.

Precis som med pressmeddelanden så är det alltid positivt om du kan knyta din debattartikel till någon aktuell händelse, som gör att tidningen känner att det är lite bråttom att lyfta ditt ämne, innan det blir inaktuellt.

När du väl kommit så långt kan du börja damma av retorikböckerna från universitetet eller gymnasiet och börja skriva på den faktiska texten. Du kommer nämligen ha god hjälp av de antika retorikteorierna i din ambition att nå fram till mottagarna. Använd gärna en klassisk struktur med tes, bakgrund, tre argument och sedan en avslutning. Det kanske kan tyckas tråkigt, men går att klä in otroligt snyggt i en text så att du får både bra flöde och tydlighet i texten.

Även i själva argumentationen kan du ta hjälp av de gamla grekerna. För att få bra genomslag med din debattartikel är det bra att hänvisa till fakta och använda logosargument, istället för att bara hänvisa till känslor, men låt gärna känslorna synas också, artikelns pathos. Du vill ju som sagt ha reaktioner, och då krävs det att du väcker lite känslor hos läsaren. Och då måste du också själv bejaka och dela med dig av dina känslor.

Få in fler perspektiv genom att bolla debattartikeln med någon
Slutligen vill vi tipsa dig om att ta hjälp av någon du har runtomkring dig. Alla texter blir bättre om du har möjlighet att få in fler perspektiv och kan bolla den med någon. Kanske känner du dig själv så säker i vad du vill ha fram och hur du ska skriva det att det räcker med att be någon annan att läsa den färdiga artikeln och komma med inspel och förslag till utveckling av den. Eller också har du själv inte tiden eller kunskapen för att få fram rätt argument och tesformulering, och då rekommenderar vi dig att ta hjälp även med planeringen och produktionen av din debattartikel.

Vi hjälper våra kunder med allt ifrån planering av debattartiklar, så att de stämmer överens med den övriga kommunikationen, till att bara vara ett bollplank och komma med inspel ur ett utifrånperspektiv. Det hjälper debattartikeln att nå era övergripande mål och visioner. Har du själv inte någon att bolla med är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta oss.

Lycka till!

Martin Ruist
PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.