Så lyckas du med din företagsblogg
Skrivet av

Linnéa Karlsson

25 juni
2020
25 juni
2020

Så lyckas du med din företagsblogg

Företagsbloggen är en utmärkt kommunikationskanal för att fördjupa relationen med befintliga kunder men även för att attrahera nya. En företagsblogg kan ha många mål – som att bidra till ökad försäljning, öka varumärkeskännedom eller generera leads. Bloggen ska helt enkelt bidra till en affärsnytta för ditt företag och är ett viktigt verktyg för att presentera företagets tjänster eller produkter, bygga varumärke och för att etablera dig som en expert.

För att din företagsblogg ska få resultat behövs en genomtänkt strategi. Fundera över varför företaget ska ha en blogg och vilken typ av innehåll den ska fyllas med, vem som ska skriva blogginläggen och hur ofta. Är det en gång i veckan eller en i månaden? Det viktiga är att blogginläggen skrivs kontinuerligt och att innehållet skapar ett värde för läsaren. För att guida dig till en lyckad blogg har vi samlat sju tips. Dessa kan bland annat hjälpa dig att driva trafik till hemsidan och öka chanserna att placeras högt på Google, om det är det du vill.

Etablera dig som en thought leader
Använd företagsbloggen för att etablera dig som kunskapsledare, det vill säga en thought leader. Bjud på kunskap och visa att du är expert inom ditt område. Det handlar om att bygga förtroende och skapa trovärdighet genom ditt blogginnehåll så att kunder vänder sig till just ditt företag när de behöver information, produkter eller tjänster.

Lyft fram ansiktena bakom företaget
Uppmuntra medarbetare inom olika områden att skriva blogginlägg. På så sätt visar du upp företagets personal som experter samtidigt som kunderna får lära känna ansiktena bakom företaget.

Sätt på dig din målgrupps skor
Red ut vilka bloggen riktar sig till och vad de vill läsa. Besvara frågor som ”vilka vardagliga utmaningar står de inför?”, ”vilken ton ska texten skrivas med för att passa målgruppen?” och ”vilken typ av information eftersöker de?”. Sätt dig in i målgruppens behov och skapa ett relevant innehåll som den vill ta del av.

Lägg extra krut på rubriken
Rubriken på blogginlägget är bland det viktigaste. Det är den du läser först och som avgör om du vill läsa vidare. En bra rubrik kan även hjälpa till att stärka ditt företags närvaro på Google. Fundera över vad din målgrupp kan tänkas vilja veta om det valda ämnet för blogginlägget och formulera en rubrik utifrån det. Läs igenom blogginlägget igen och släng ett extra kritiskt öga på rubriken.

Använd bra bilder
Oftast är det bilder som får vår uppmärksamhet först. Använd därför relaterade bilder som passar till texten och som fångar läsarens intresse. Öka chanserna att hamna högt i sökmotorernas resultat genom att döpa bilderna.

Sprid inläggen i sociala medier
Kom även ihåg att dela bloggens innehåll i företagets sociala medier. Det skapar inte bara innehåll till era sociala medie-kanaler, utan kan även bidra till mer trafik till hemsidan och nya kunder. En win-win-situation för alla med andra ord!

Analysera trafiken till bloggen
För att lyckas med din företagsblogg är det viktigt att utvärdera den regelbundet. Vilka typer av inlägg går bäst? Vad går bra? Vad går mindre bra? Vad kan utvecklas? Ha koll på svaren på dessa frågor och ta hjälp av dem för att ständigt utveckla bloggen och möta målgruppens behov.

Lycka till!

Linnea Karlsson
Junior PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.