7 PR-tips om att hålla det kort
Skrivet av

Fredrik Stengarn

3 juli
2020
3 juli
2020

7 PR-tips om att hålla det kort

I en värld där vi matas av tusentals budskap per dag är det ibland viktigt att kunna hålla sig kort och koncis för att nå fram. Det gäller så väl Facebook-statusar och tweets som mejl och pressmeddelanden. Låt oss således inte bli långrandiga.

Här följer 7 tips att tänka på för att lyckas hålla dig kort i din kommunikation:

Pressmeddelanden:
En rubrik ska berätta nyheten på en rad. Max 1 A4, Arial storlek 11. Ett stycke bör max vara 5 rader. Ett citat 3 rader.

Twitter:
Använd sk. ”kortlänkar”, och ge dig inte förrän du fått in ditt budskap på 280 tecken.

Facebook:
Tänk på att inte skriva inlägg som kräver Facebooks autogenererade ”visa mer”-knapp – endast 20 procent tenderar att klicka på den knappen.

Instagram:
Behöver bilden ens en bildtext? Fundera. Om ja, hur kort kan den vara? Undvik även här ”visa mer”-knappen.

Hemsidan:
Skriv oftare korta notiser om saker som händer, än få långa nyhetstexter.

Mejl:
Inled med det du vill säga, gärna på 4-5 rader. Lägg eventuella utläggningar efter det om de fortfarande behövs.

Nyhetsbrev:
Skicka hellre oftare med färre nyheter än få med många nyheter. Tänk på att det lätt blir så kallad ”nyhetskompott” där du inte ser nyheterna för alla nyheter.

Lycka till!

Fredrik Stengarn
PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.