3 tips inför samtalet med journalisten
Skrivet av

Fredrik Stengarn

7 oktober
2020
7 oktober
2020

3 tips inför samtalet med journalisten

Att kontakta en journalist kan kännas jobbigt och svårt. ”Hur gör jag och vem ska jag kontakta?” är vanligt förekommande frågor. Ja, det är inte helt lätt att veta hur man ska göra. Oavsett tillvägagångssätt är en sak säker – att förbereda sig är A och O. 

Ibland undrar våra kunder hur de på bästa sätt ska kontakta en journalist för att berätta om sin nyhet. Bra och relevant fråga. För att göra det lite krångligt kan man säga att det inte bara finns ett sätt att göra det på, utan flera. Det som dock alltid är viktigt är att vara förberedd.

Vilken väg som är bäst att gå beror helt på vilken nyhet det är, vilken bransch det gäller och hur intressant nyheten faktiskt är. Att komma fram till rätt väg är givetvis något vi gärna hjälper till med men för att på riktigt bygga de där relationerna är det bäst om du själv sköter den direkta kontakten med journalisten. För att hjälpa dig på vägen vill vi gärna dela med oss av tre grundläggande tips på hur du kan öka chansen att synas i media.

Tips 1 – Förbered dig väl
Att vara väl förberedd kommer knappast som en nyhet för någon. När du har något att berätta, var noga med att tänka utifrån och in, och inte tvärtom. Att du anser att din nyhet är intressant behöver inte betyda att någon annan tycker den är intressant. Fråga dig själv vem som skulle kunna tänkas vara intresserad av det här. Är det den lokala politikern eller är det inköparen på det stora industriföretaget? Hitta din målgrupp. Din målgrupp avgör sedan om du ska kontakta en lokalreporter, journalisten på den stora branschtidningen eller bloggaren som bloggar om exakt rätt ämne.

Tips 2 – kontakta RÄTT journalist!
Anammar du det här tipset hjälper du inte bara dig själv, utan även journalisten du kontaktar. Att kontakta en journalist som inte bevakar det ämne din nyhet återfinns inom är ett av de största misstagen du kan göra om du vill få in din nyhet, i alla fall om man lyssnar på vad journalisterna själva säger. Exempelvis uppger 68 procent av de tillfrågade journalisterna i Cisions journalist- och kommunikationsundersökning från 2016 att de får nyheter skickade till sig om ämnen som de inte skriver om.

Alltså, sätt på kaffekokaren och avsätt lite tid för att läsa igenom tidningen och leta rätt på den eller de journalister som bevakar liknande nyheter som din. När du hittat rätt är det bara att förbereda dig för kontakt – spännande!

Tips 3 – var ärlig, tydlig och konkret
När du väl hittat rätt journalist är det dags att slå telefonnumret eller skicka mailet. Presentera dig själv och om du ringer, be om att få låna journalistens tid en minut. Om det är ok är det bara att tuta och köra. Börja med att berätta om varför du kontaktar hen, och gå därefter direkt på nyheten. Här är det också viktigt att inte glömma bort att berätta varför nyheten kan vara intressant för tidningen och journalistens läsare. Kanske innebär etableringen av ditt företags nya lager att fler på orten får jobb eller att du blir först i din bransch med en viss teknik. Var ärlig och tydlig med vinkeln och vad nyheten faktiskt är. Det uppskattas, jag lovar.

Från ett byrå-perspektiv rekommenderar vi att du helt på egen hand sköter själva mediakontakten, även om du använder en PR-byrå som stöd för att strategiskt hitta nyheten, rätt vinkel och det mest lämpliga angreppssättet. Vi tror nämligen att det är på det sättet du på riktigt bygger upp en hållbar och trovärdig relation med journalisten. Nästa gång kanske journalisten ringer direkt till dig, vilket såklart vore toppen!

Jag hoppas de här tipsen gett dig en lite mer förståelse för hur du helt på egen hand kan arbeta för mer synlighet i media. Om du vill bolla idéer och prata om det här är det bara att kontakta oss – vi hjälper dig gärna. Gott kaffe bjuder vi också på såklart.

Emil Furudahl
PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.