Vi står – såklart – inför Melodifestivalen 2025, ett av Sveriges mest ikoniska och långlivade tv-program. Och trots sin långa historia fortsätter Melodifestivalen att vara ett av de mest sedda programmen i landet. Varför? För att det har vågat förändras.
Genom åren har programmet anpassat sig till nya generationer och trender – från början mer schlagerdominerade tävlingar till att idag vara en bred musikfest som, vare sig man vill det eller inte, speglar samtiden.
Men denna transformation har inte varit fri från utmaningar. En del av förändringarna har av många dessutom setts som kontroversiella. Kritik har riktats mot allt från deltävlingarnas upplägg till genrebreddningen.
Men det är just dessa förändringar som varit avgörande för att Melodifestivalen ska hålla sig relevant och fortsatt älskad av publiken. Varje ny generation lyckas, tack vare förändringarna, hitta sin egen kärlek till programmet.
Och detta är faktiskt en lärdom som PR- och kommunikationsutövare bör ta till sig av.
Populärkultur – ett verktyg för varumärkesrelevans
Melodifestivalen är inte bara ett underhållningsprogram – det är rent av en spegel av sin tid. Från glamorösa schlagerikoner till TikTok-anpassade framträdanden visar programmet hur populärkulturen kan förändras och utvecklas för att nå nya målgrupper.
Som PR-utövare kan vi dra stor nytta av samma tankesätt. Populärkulturen är en kanal för att förstå vad som engagerar och hur vi kan anpassa våra budskap för att skapa större genomslag och kanske framförallt relevans.
Men anpassning kräver mod. Precis som Melodifestivalen vågat utmana sina gamla format måste vi inom PR-skrået våga utmana traditionella och i vissa fall förlegade strategier. Det som fungerade för fem eller tio år sedan kanske inte längre är relevant i dagens snabbföränderliga medielandskap.
Ett aktuellt exempel – som i Örebro väckt viss kritik – är Spendrups beslut att ge klassikern Champis en ny kostym: man tar bort det ikoniska Örebro slott från etiketten, i ett försök att nå nya målgrupper. Det är faktiskt ett exempel i det lilla på modet att förändra något som känns helt omöjligt att förändra. Och initialt möts förändringen av viss kritik, men samtidigt är det ett steg för att produkten ska överleva på lång sikt.
Ett annat exempel på förändring är kanalval. De flesta har redan börjat ställa om från printannonser i sin marknadsföringspalette, men för den som fortfarande har det som en strategi för att nå ut, bör börja fundera. Konsumtionen av tidningar har överlag förändrats kraftigt från print till digitalt. Och flera stora mediehus aviserar nu på löpande band att deras tryckta upplagor av tidningarna går i graven:
Aftonbladet och Expressen har redan meddelat att söndagsversionen av tidningen inte kommer tryckas. Och Stampen lägger ned ett antal lokaltidningars hela tryckta upplaga. Medieforskaren Tobias Lindberg tror att bara några år återstår för formatet.
Alla branscher har sina ”game changers”, så vad innebär det för ditt varumärke?
Tre lärdomar från Melodifestivalen
- Var modig nog att förändras
Melodifestivalens framgång bygger på viljan att förändras. Deltävlingarna, de internationella jurygrupperna och genrebreddningen är exempel på hur modiga beslut kan förstärka relevansen. Inom ditt PR-arbete innebär det att vara redo att lämna gamla metoder bakom dig och anpassa strategier efter vad som engagerar publiken idag. - Hitta rätt kopplingar till populärkulturen
Vad du väljer att associera ditt varumärke med spelar stor roll för hur det uppfattas. Melodifestivalen, som exempel, har blivit synonymt med glädje och allas lika värde, som når breda målgrupper. Vilka populärkulturella fenomen speglar din målgrupps värderingar och intressen just nu? Att hitta rätt samarbeten eller budskap kan lyfta din kommunikation och skapa större engagemang. - Häng med i förändringarna
Populärkulturen rör sig snabbt – och medielandskapet likaså. Om din PR-strategi fortfarande lutar sig på äldre metoder är det kanske dags att ställa frågan: Är vi där vår målgrupp är idag? Att hänga med i förändring handlar inte om att följa trender blint. Det handlar om att förstå vad som engagerar din målgrupp och möta dem där de är.
Lärdomarna från just Melodifestivalen visar att mod och förmåga att förnya sig kan skapa långsiktig relevans. Så vilka justeringar behöver du göra för att ditt varumärke ska vara lika aktuellt över tid som Melodifestivalen lyckats med?