Jennie Knutsson på Aller om premiären av She Awards  

Foto: Aller Media

Inför den stundande internationella kvinnodagen den 8 mars passade jag på att växla några ord med Jennie Knutsson, nordisk kommunikationschef på Aller Media, om deras kommande premiär av She Awards. Ett initiativ som syftar till att lyfta fram kvinnliga förebilder inom kommunikation.  

Den 6 mars är det dags för She Awards, som handlar om att hylla kvinnliga förebilder inom kommunikation, ledarskap och entreprenörskap. Hur kommer det sig att ni på Aller startade galan och hur länge har den funnits?   

–  Det är första gången som vi kör galan! Vi har ett litet She Universe med våra She Reports, som tar tempen på vad kvinnor tycker, känner och hur de agerar i olika aktuella frågor, och She Talks, där vi bjuder in experter och aktörer som under en kväll ger olika infallsvinklar på den kvinnliga målgruppen kopplat till aktuella områden. Våra She Reports har vi givit ut sedan 2019 och de har bland annat handlat om ekonomi, boende, karriär, hälsa och hormonhälsa, säger Jennie Knutsson, och fortsätter:  

– Nu kände vi att det var dags att vidga vårt She Universe och också lyfta och hylla kvinnor som förändrar branschen och är fantastiska förebilder. Vi ser alla våra insatser inom She Universe som initiativ för att utbilda om den kvinnliga målgruppen och driva på samhällsförändring som är bra för kvinnor – och därmed också samhället i stort.  

Ni kommer bland annat utse Årets Mediekvinna och Årets Entreprenörska. Vilken påverkan hoppas ni att dessa utmärkelser ska ha på branschen och på de vinnande individerna? 

– Vi på Aller Media ser fram emot att utse Årets Mediekvinna och Årets Entreprenörska som en del av våra firanden kring internationella kvinnodagen. Genom dessa utmärkelser hoppas vi skapa en positiv påverkan på branschen genom att lyfta fram inspirerande och framgångsrika kvinnor som förebilder, berättar Jennie, och lägger till:   

– I våra 150 år av verksamhet har vi alltid strävat efter att inspirera, underhålla, utbilda och inte minst lyssna på kvinnor. Trots att branschen fortfarande står inför utmaningar när det kommer till jämställdhet, vill vi lyfta vikten av att erkänna och belöna de som arbetar för att driva förändring.

På tal om förebilder inom media och kommunikation, du själv Jennie, du är nordisk kommunikationschef på Aller. Hur hamnade du där och vad får du göra inom ramen för din roll?  

– Jag började som kommunikationschef inom den svenska verksamheten för Aller Media 2019. Här har jag och kommunikationsteamet tillsammans med HR-teamet och ledningsgruppen satsat mycket på kommunikation med medarbetaren i strålkastarljuset, lednings- och förändringskommunikationsutbildningar och att bygga varumärke för Aller Media – både internt för oss som arbetsgivare men också externt. Här har vårt arbete med She Report varit ett viktigt nav som vi har byggt kring, säger Jennie Knutsson och fortsätter:

– När vår organisation i höstas blev fullt ut nordisk fick jag en ny roll som Nordic Head of Communications och möjlighet att leda hela det nordiska kommunikationsteamet. Både väldigt spännande och väldigt utmanande att bygga upp likvärdig kommunikation för fyra olika marknader med tidigare olika sätt att jobba med kommunikation och varumärke. Det jobbar vi hårt med nu några månader in i den nya organisationen.  

Till sist, har du några tips till personer som vill göra karriär inom branschen?   

– Sträva efter att ha en helhetsbild och vision för både intern kommunikation och varumärkesbyggande kommunikation. Låt ledare och medarbetare vara med och bygga! En duktig kommunikatör sätter systemet och arenorna, sen är det organisationens uppgift att kommunicera om det som är viktigt. Strategi, kultur, ledarskap och varumärke går hand i hand. Sen handlar det mycket om att klara av att sätta sig i mottagarens position och tänka hur saker kommer att uppfattas. Att lyssna in och vara empatiskt är otroligt viktigt i vårt yrke! 

Stort tack för att du tog dig tid att prata med oss Jennie och lycka till med She-galan den 6 mars!