Skrivet av

Fredrik Stengarn

26 augusti
2016
26 augusti
2016

Digital PR – vad f*n är det?

Det är ingen hemlighet att medielandskapet förändrats och därmed också förändrar förutsättningar för hela PR-fältet. PR igår är inte detsamma som PR idag. Det är otroligt viktigt som PR-utövare att förstå det här, och också våga släppa taget om tidigare invanda mönster och arbetssätt. Medierelationerna får en ny roll och plats inom PR-fältet i takt med mediernas förändring och byråer som tidigare bara jobbat med press releaser börjar nu också förstå att de måste hänga med.

Digital PR. Jag har länge hävdat att PR-arbetet varit digitalt länge så till vida att det är väldigt få som idag springer runt med pressklipp eller skickar press releaser per post. Arbetet är i allra högsta grad digital. Däremot är det inte detsamma som ett modernt PR-arbete. Modern PR är A och O.

Digitalt och modernt PR-arbete
Ett modernt digitalt PR-arbete innebär att man tar kraften i PR och expanderar användandet från de traditionella arenorna (bland annat media) till de nya digitala arenorna. Det är där samhällsdebatten flyttas i takt med att tidningar och etermedia inte längre är ”agoran” där människor möts och skapar gemensam förståelse för samhället och vad som sker. Istället skapar vi alla egna bubblor via våra umgängen och nätet, där vi tack vare eller kanske på grund av sociala medier kan bygga upp en värld runt omkring oss som vi också tycker passar bäst med den världsbild vi själva vill bekräfta.

Facebook har redan algoritmer som sorterar bort det som jag inte torde finna intressant. Och flera medier börjar nu implementera det individanpassade innehållet där jag själv väljer vad jag vill ta del av. Vad detta får för konsekvenser för demokratin och förståelsen för det som är annorlunda eller i kontrast mot vad vi är vana vid kan vi bara spekulera i (men sannolikt besvärande).

Dags att börja prata digital PR
Det får också konsekvenser för PR-arbetet. Därför är det dags att börja prata digital PR. Det är där publikerna finns idag. Det går inte längre att förlita sig på det gemensamma utrymmet, du måste nå in i de där bubblorna som skapas. Digital PR handlar om att kombinera traditionell PR med sociala media, SEO och såklart innehåll (content).

Digital PR handlar om att kombinera traditionell PR med sociala media, SEO och såklart innehåll (content).

Det som tidigare var en nyhet stöpt för att passa dagstidningar är idag innehåll som ska vara tillräckligt bra och digitalt anpassat för att ta vägen runt de traditionella medierna för att nå målgrupperna direkt, på nätet.

Idag kan ditt innehåll (ex din nyhet) ha en rejält ökad livslängd. Det som igår dansade en dag, kan idag dansa i flera månader. Det digitala materialet möjliggör publicering, delning och konversation runt din nyhet och din fråga under en lång tid.

Är fokus verkligen att publiceras en dag på DN Debatt? Eller kan jag få bättre snurr och debatt i egna och andra kanaler för samma eller hälften så stor insats?

Dessutom innebär modern PR att du idag kan konversera och skapa dialog med dina målgrupper runt din nyhet. Det som tidigare var omöjligt när nyheten lästes i trycksvärta.

Återanvänd materialet
Modern PR är att återanvända materialet. En press release kan bli ett blogginlägg, en punktlista på Facebook, en del i en presentation eller varför inte innehåll i en video eller podd? Eller låt en video bli en press release.

Det här är vad det handlar om. Content står i centrum. Och det blir vad du gör av det. Många är rädda för att sätta samma eller snarlikt innehåll i nyhetsbrevet som man nyss haft på hemsidan, Facebooksidan eller på det senaste kundeventet. Tvärt om! Du tror alla har sett det redan. Sanningen är den att alldeles för få har sett det.

När folk säger att det börjar bli tjatigt, då har du börjat nå fram. Jag säger det igen: modern och digital PR handlar om att kombinera SEO, sociala media och traditionell PR.

Utvecklingen står aldrig stilla
Inse att PR-utvecklingen ständigt pågår. Du måste lära dig nytt hela tiden. Vara nyfiken. Och gilla de digitala möjligheterna. Häng med. Hänger du inte med – utveckla dig! Hänger inte byrån med – byt byrå! Vill du prata digital PR – hör av dig!

Ps. Glöm inte att prenumera på PR-brevet från oss på Four PR för fler intressanta tankar. Ds.

Relaterat / läs mer:

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!