Hur används emojis på Instagram?
Skrivet av

Linnéa Karlsson

31 januari
2017
31 januari
2017

Hur används emojis på Instagram?

Quintly, leverantör av analyser av sociala medier, har undersökt användande av emojis på Instagram, där över 20 000 profiler har analyserats. Undersökningen svarar på frågor som hur emojis används, hur ofta de används i genomsnitt och om inlägg som innehåller emojis genererar större interaktion eller inte.

Studien innehåller en hel del intressanta insikter och jag tänkte i det här inlägget lyfta de tre viktigaste som du kan dra nytta av när du skapar innehåll för ditt företags eller organisations Instagram. Du får även reda på vilka emojis som var de 10 mest använda under 2016.

56 procent använder emojis

Undersökningen visar att 56 procent av de analyserade profilerna på Instagram använde emojis i minst ett inlägg. Större profiler tenderade att använda emojis oftare, medan ”bara” 25 procent av de mindre profilerna (mellan 1 till 1000 följare) använde emojis. Studien visar att användandet av emojis varierar mellan profilstorlekar på Instagram men ökade stadigt under året för alla.

Bild- och videoinlägg innehåller emojis lika ofta

För att få djupare insikt i företags strategier på Instagram har Quintly jämfört bild- och videoinlägg för att se eventuella skillnader. Sex miljoner inlägg har analyserats, där 28 procent av bildinläggen och 27 procent av videoinläggen innehöll emojis. Därmed var det inte någon märkbar skillnad mellan användningen av emojis i bild- och videoinlägg.

Inlägg som innehåller emojis får större interaktion

Emojis inte bara är ett sätt att uttrycka känslor utan även en viktig del för att öka interaktionen. Studien visar att oavsett hur stor Instagramprofil ditt företag har, kan du ha stor nytta av att använda emojis – i genomsnitt ökade interaktionen 17 procent när emojis användes i inlägg på Instagram. Med andra ord, att använda eller inte använda emojis är inte längre frågan, utan frågan handlar om hur du ska använda emojis i ditt företags kommunikation på Instagram. Viktigt att poängtera är dock att emojis kanske fungerar för ett företag men inte för ett annat.

Förra årets mest använda emojis

Av nästan alla 2000 existerande emojis var kameraikonen den emoji som användes mest under förra året. Kanske förvånande vid första anblick, men scrollar du på Instagram upptäcker du snart att den används flitigt, dels för att det faller sig naturligt att använda den till en bild men  även för att visa vem som har tagit bilden. Den emojin som kommer på andra plats är ? som också är min favoritemoji. Vilken emoji använde du mest under 2016? Läs hela undersökningen här.

 

 

Källa: Quintly

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.