Thought Leadership – etablera dig som en ledare
Skrivet av

Johanna Lidman

29 januari
2017
29 januari
2017

Thought Leadership – etablera dig som en ledare

Idag är det sällan det bara är företags tjänster eller fysiska produkter som avgör när en kund ska välja en leverantör framför en annan. För att kunna sälja idag behövs en stor portion trovärdighet. Och kanske är detta extra viktigt för just tjänsteföretag, som ofta har ett mer komplext erbjudande.

Thought Leadership är ett begrepp som etablerat sig allt mer inom PR-världen de senaste åren, och kan översättas till kunskapsledare. Uttrycket handlar om att bygga förtroende och skapa trovärdighet för exempelvis ett varumärke – du vill ta en position som Thought Leader.  Det kan alltså handla om att lyfta ditt företags unika kunskap och därmed kunna ge råd och vägledning rörande saker som är av vikt för dina kunder. När du visar upp företagets personal som experter, är förhoppningen att företaget vinner nuvarande och kommande kunders förtroende.

Skulle du kunna se ditt företag och dina medarbetare som Thought Leaders? Många ställer sig frågan om företaget verkligen har förutsättningarna att bli en trovärdig kunskapsledare? Här måste organisationen rannsaka sig själv och fundera på – vad är det som gör oss till kunskapsledare inom vårt specifika område? Självkännedom och självförtroende är två lika viktiga delar att beakta när ett företag ställer sig denna fråga.

Hur och varför ska du bli en Thought Leader?

En genomtänkt strategi med sin grund i företagets varumärkesplattform är startskottet för att etablera sig som Thought Leader. Du måste veta vem du är, definiera er som företag, och varför människor ska lyssna just på er. Du bör också göra en plan över vilka områden du vill verka som expert inom. Finns de kunskaper som krävs för att ta platsen som Thought Leader? Det skulle också kunna vara så att det finns olika personer i företaget som kan vara Thought Leader inom sina respektive kompetensområden.

Som Thought Leader får du en makt att övertyga. Du får en status och auktoritet att styra moment i en viss riktning, där du kan skapa förändring och innovera inom ert nischade område. Ni kommer att synas – andra personer och företag vill associera sig med de som är kunniga och välkända, och ni blir därmed inbjudna till rätt tillfällen med rätt människor. Allt detta kan leda till att ert företag attraherar nya kunder, nya följare, nya partners och även nya medarbetare.

Ett konkret tips – skriv ett White Paper

Ett första steg mot att bli en Thought Leader skulle kunna vara att skriva ett White Paper. Det kan du läsa mer om här: http://www.fourpr.se/2016/11/05/vad-ar-nu-ett-white-paper/

Vi hjälper idag flera kunder att producera trovärdiga White Papers som sätter dem i framkant!

 

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.