Hemma hos: Intro Inredning
Skrivet av

Four PR

19 april
2017
19 april
2017

Hemma hos: Intro Inredning

För sju år sedan flyttade Intro Inredning till Änggatan 62 i Örebro och idag har de mellan 50-60 leverantörer. Intro jobbar främst med inredning till offentliga miljöer, och är de som hjälpt oss inreda vårt kontor. Vi träffade Peter Åström, grundare och vd för företaget och pratade inredning, miljö och trender.

Det hela drog igång av en slump för cirka sex-sju år sedan då Peter Åström och hans kollegor var konsulter och ritade butiker och kontor åt diverse kunder. En av deras kunder valde tillsammans med Intro Edsbyn möbler, som under tiden blev av med sin återförsäljare i Örebro och frågade Peter om inte han kunde tänka sig sälja deras möbler.

–Jag funderade över helgen i princip och så svarade jag att ”det låter kul, det kan vi göra!” Och så flyttade vi hit. Vi håller fortfarande på och ritar butiker som rena konsulter, så detta med möblerna växer successivt. Nu på senaste tiden har det börjat lyfta ordentligt, säger Peter.

Från dekoratör till inredare av kontor
Peter Åström är utbildad vid Örebros bästa gymnasieskola, Karolinska Läroverket, där han läste en utbildning lik dagens ”kommunikation och media” men som då hette ”Dekoratörsutbildningen”. Efter examen jobbade Peter som dekoratör, där han ansvarade för exempelvis exponering i butiker och skyltfönster. Efter ett tag upptäcktes det att Peter var duktig på att rita, och då blev han omplacerad till inredningsavdelningen.

–Att rita har länge varit ett intresse, och jag ritade mycket som liten och var ganska bra på det, säger Peter.

Han berättar att han inte sökt andra jobb, utan har hållit på med inredning sen dess, och han trivs mycket bra och skulle absolut inte vilja byta. Han förklarar vidare att ju äldre man blir, desto mer erfaren blir man, och det gäller att utnyttja den kunskapen, något Peter tycker att han gör.

­–Jag har redan gjort alla misstag man kan göra, så nu är det bara för mig att inte göra om dem, säger Peter och skrattar.

Kontorstrender och flexkontor
Intro jobbar med inredning till bland annat butiker, restauranger, gallerior och mässmontrar, men framförallt till kontor. Peter förklarar att alla idag vill ha ett koncept när det kommer till inredning, och det handlar såklart om konkurrens.

–Alla vill ha något som ska bli ”deras”, det ska matcha företagets varumärke. På 60-70-talet fanns det standardgrejer som köptes in och användes, men så är det inte längre. Idag ska inredningen vara en del av företagets image.

När det kommer till framtida kontorstrender berättar Peter om en som säkert kommer genomföras i hela Europa, nämligen så kallade ”aktivitetsbaserade kontor” eller ”flexkontor”. Det innebär att ingen har ett eget skrivbord på arbetsplatsen utan att det finns skrivbord till 60-70 procent av personalen, och resten är andra typer av sitt- och arbetsytor. Denna kontorstrend kom för cirka 10 år sedan men då var det framförallt konsultbolag som använde den, där säljarna inte var på plats på kontoret särskilt ofta. Arbetssättet tas emot på olika sätt, förändring betyder för många ofta försämring, menar Peter. Men aktivitetsbaserat betyder just att man anpassar kontoret till medarbetarnas aktiviteter.

–Det många ofta har svårt för är att de inte har något eget skrivbord. Men om man exempelvis ska läsa rapporter kan man lika gärna sitta i en fåtölj på någon trevlig plats på kontoret istället för att vara fast vid ett skrivbord.

Peter följer Christina Bodin Danielsson, mångårig forskare och praktiserande arkitekt inom kontorsmiljöer på KTH. Bodin Danielsson har forskat på just flexkontor och hur personer på arbetsplatser med flexkontor upplever att det fungerar. Majoriteten tycker det fungerar bra, och vill inte byta tillbaka till fasta platser efter att ha provat.

–Jag tror det beror på att de anställda upptäcker fördelarna med det, att de får möjlighet att jobba i olika miljöer, och slipper sitta fjättrade vid ett och samma skrivbord, säger Peter.

Ett ständigt miljötänk
För Peter är ett miljötänk väldigt viktigt när det handlar om möbler. Peter är medveten om vilka material som används eller inte används, hur långt möblerna transporteras och hur arbetsförhållandena ser ut där möblerna tillverkas. Edsbyn som idag är deras största leverantör har stora delar av sortimentet Svanenmärkt. Det innebär exempelvis att det inte används några giftiga medel vid tillverkningen. 

–Många kunder är väldigt miljömedvetna, vilket är bra. Sen finns det vissa som är det fram tills dess att de ser prislappen, säger Peter.

Men på frågan om hur mycket det skiljer i pris mellan ett miljövänligt alternativ och ett icke-miljövänligt alternativ menar Peter att det inte alls är så jättestora skillnader.

–På en del saker skiljer det nästan ingenting och på en del saker lite mer. Men det går att få ihop det.

En ljus framtid
Om hur framtiden kommer att se ut inom kontorsinredning tror Peter att skrivborden snart har gjort sitt. Han tror även att fler kommer att förstå vikten av att minska på stillasittandet. Vidare berättar han att framtidens kontor säkerligen kommer vara mer hemtrevligt inredda och mindre kontorsmässiga.

Peter tror att servicegraden är den främsta anledningen till att kunder väljer att jobba med just dem. Eftersom de är relativt små och placerade i Örebro så är det enkelt att komma i kontakt med dem. Och framtiden för Intro ser ljus ut. Tillsammans med marknaden i Örebro växer de, och de tar lite av konkurrenterna hela tiden.

–Vi är minst i stan, vi ligger bakom jättarna och jagar. Därmed kan de andra bara förlora och vi kan bara vinna, säger Peter.

 

Lycka till säger vi på Four PR!

Text: Manja Bååth

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.