Så blir du den media kontaktar
Skrivet av

Fredrik Stengarn

7 november
2019
7 november
2019

Så blir du den media kontaktar

Många tänker nog att det är bra om man inte är den media kontaktar, men då är det sannolikt mest på grund av rädslan för att det är Janne Josefsson som knackar på dörren. Sanningen är dock den motsatta – att ha goda relationer till medierna är en styrka och att bli en medialt gångbar expert inom sin bransch eller ett särskilt område kan ge ovärderlig exponering.

Medielandskapet förändras i en rasande takt. Journalisterna blir allt färre, och ska fortfarande fylla spaltmetrar i tidningarna och tecken på webbarna. Mitt i detta kan ett välplanerat PR-arbete ge utdelning – om du gör det på rätt sätt. Allt fler skickar ”pressmeddelanden” till medierna, i hopp om att få sin nyhet lyft. Anledningen till att jag skriver pressmeddelande inom ”” är för att många tyvärr skickar undermåliga texter som inte alls tar hänsyn till journalistikens regler.

Ett pressmeddelande ska ha en tydlig nyhetsvinkel med fokus på nyhetsvärde för mediernas läsare, ofta allmänheten. Utöver det behöver materialet – text, bild och video – vara välgjort och möta de journalistiska kraven. Om man börjar att göra rätt i sitt PR-arbete kommer ett slags förtroende byggas upp från journalisten till din organisation. Det som kommer från dig ska journalisten tycka är toppkvalitet. Dessutom måste du förstå att det är journalisten som avgör om din nyhet plockas upp eller ej. Inte du.

Vad har då detta med att bli den som media kontaktar som expert i olika frågor? Jo det börjar där, i det grundläggande förtroendet mellan dig och journalisten. För att sedan bygga vidare och skapa sig en plattform som expert behöver man i regel ha följande tillvägagångssätt:

  1. Bestäm vilket område du/ni är expert på
  2. Bestäm vem som ska inta rollen som expert (om det inte är du)
  3. Omvärldsbevaka vad som händer på området
  4. Uttala dig om aktuella saker som sker på området
  5. Berätta om er egen verksamhet och vad ni åstadkommer på området – med dig som expert i fokus
  6. När du är varm i kläderna – erbjud media att du kan kommentera nyheter som rör området i egenskap av expert
  7. Våga vara spetsig, men förankrad i verkligheten

 

Om du gör ovan rätt kommer det inte dröja länge innan media har börjat se dig som expert på ditt utpekade område. Det kan ta olika lång tid beroende på hur inarbetade andra experter är. Ju nya område, desto lättare att bli den media kontaktar.

Lycka till!

Fredrik Stengarn
PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.