Skrivet av

Emil Furudahl

20 november
2020
20 november
2020

Tre saker att fokusera på i PR-arbetet 2021

När vi nu närmar oss ett nytt år är det dags för oss här på Four PR att sia lite om nästa års PR-trender. Värderingar, omtanke och SEO tror vi kommer vara hett framöver.

 Vi kan väl alla hålla med om att 2020 går till historien som ett ganska grått år, i alla fall om vi inkluderar Coronapandemin i våra analyser. Vi tänkte att det därför vore lite roligare att blicka fram emot 2021 för att se vad som väntar er PR-proffs där ute. Många trix och tekniker kommer givetvis rulla på som tidigare men kanske har det dykt upp några nya saker som det kan vara bra att hålla koll på, eller till och med anamma.

Här listar vi tre PR-spaningar inför 2021:

Värderingar, värderingar, värderingar
Ja, det kanske är lite uttjatat men jag skulle nog vilja påstå att värderingsstyrd kommunikation inte varit mer efterlängtat och aktuellt som nu. 2021 tror vi kommer bli året då många organisationer kommer fokusera på att lyfta sina värderingar och ståndpunkter ännu mer än tidigare. Varför? För att de har mycket att vinna på det. Vi såg ganska nyligen i Academic Works senaste undersökning bland Young Professionals att 25 procent av de tillfrågade föredrar att arbeta på en arbetsplats som har liknande värderingar som dem själva. Det är alltså inte längre bara en marknadsförings-USP, utan också en avgörande faktor för att locka till sig rätt kompetens. Med andra ord, det ger ringar på vattnet att göra bra saker för sina anställda, miljön, samhället och världen, och att berätta om det. Det är också viktigt att komma ihåg att i många fall räcker det med att ni bara vågar stå för er sak, även om inte alla människor där ute anser att ni står för ”rätt” sak. Våga. Och glöm inte att vara ärliga – överdriv inte era insatser.

Omtanke viktigare än någonsin
Taskiga kommentarer på nätet, Covid-19-pandemi och sviktande ekonomiska utsikter har lagt en grå dimma över mångas vardag. Vi ser dock nu hur många organisationer i världen lägger allt mer fokus på att vara enande i sin kommunikation. Burger King är ett färskt exempel på detta, som i en nyligen genomförd annonskampanj gick ut och mer eller mindre uppmanade människor att också handla på McDonald’s för att stötta dem i dessa tuffa tider. Ett annat exempel är alla de konkurrerande bagerier som ställde upp för Polarbröd, när de i augusti i år upplevde den värsta katastrofen i företagets historia då deras bageri i Älvsbyn brann ner. Det är fint att vara snäll, så passa på och visa upp allt gott ni gör. Det kommer komma er till gagn.

SEO+PR=sant
Något vi sett ett ökat behov av, inte bara bland våra kunder, utan i branschen i stort är kombinationen av sökordsoptimering och PR. Tidigare har dessa två områden kanske rullat på sida vid sida om varandra, men den tiden är nog förbi. Vi tror därför att 2021 blir det år då SEO och PR verkligen krokar arm och driver kommunikationen framåt. Vi ser i vår dagliga kontakt med kunder och partners hur enormt viktigt SEO är för det PR-innehåll vi skapar, och vi skulle därför vilja skicka med några tips på hur ni kan arbeta med SEO för att ta ert PR-arbete framåt.

Ta fram PR-material utifrån organisationens nyckelord
När ni planerar nytt material kopplat till exempelvis en nyhet ni ska skicka ut, säkerställ då att allt ert övriga material inkluderar era nyckelord och svarar på de frågor människor där ute vill ha svar på.

Få andra att länka till er
Satsa på att få välbesökta sidor, exempelvis universitet, myndigheter och intresseorganisationer att länka till er sida.

Omvärldsbevaka varje dag
Sätt undan lite tid varje dag för att skanna av vad som hänt i omvärlden och försök ta reda på vad människor vill veta just nu. Anpassa därefter ert innehåll efter vad som är hett just nu. Verktyg som ”Ahrefs” och Googles egna ”Sökordsplaneraren” funkar perfekt för att hitta relevanta sökord som ni kan använda er av.

Vill du veta mer om hur vi arbetar med SEO och PR, och framförallt hur ni kan komma igång? Tveka inte att höra av dig – vi finns här. Lycka till! Psst! Checka gärna in några av våra relaterade blogginlägg nedan:

”Gör bra saker saker och berätta om det”

”Så får du koll på din omvärld” 

Emil Furudahl
PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!