Skrivet av

Sofie

26 november
2020
26 november
2020

Förstärk ditt budskap med bilder

När ett budskap ska förmedlas på digitala kanaler läggs stor vikt vid ordval, tonalitet och att informationen ska vara lätt att förstå. Det kan även läggas till flera lager, som att språket ska vara nytänkande och roligt – allt för att fånga intresset hos mottagaren. Men det som får mottagaren att stanna upp och sluta skrolla är bilden. Om denna detalj glöms bort kan många viktiga och intressanta budskap gå förlorade i det konstanta informationsflödet.

För att du ska öka chanserna att nå ut med ditt budskap delar vi här med oss av några enkla tips på hur du kan stärka bildspråket i ditt företags eller organisations digitala kanaler. Och du, det behövs ingen avancerad kamerautrustning, din smartphone räcker en god bit på vägen.

Relevans
Det första och kanske viktigaste steget för att ta en bra bild är att fundera över relevansen. Bilden ska spegla ditt budskap och i vissa fall ska den även på egen hand kunna förmedla budskapet. Ibland är det passande med en spektakulär och utmanande bild, och ibland en avskalad bild som signalerar lugn. Tänk på vad du vill förmedla och styr bilden efter det.

Motivet
Är det en specifik sak, person eller produkt som står i centrum för ditt budskap? Då kan det vara en idé att låta detta vara fokus även i bilden. Plocka bort eller tona ned sådant som kan vara distraherande för ögat.

Ljussättning
Det bästa fotoljuset är alltid naturligt dagsljus. Dra nytta av detta och passa på att fota mitt på dagen. Kontrollera var ifrån ljuset kommer för att undvika motljus och störande skuggor.

Bakgrund och förgrund
När du har bestämt ett relevant motiv och kontrollerat ljussättningen finns det utrymme att ge bilden liv. Detta kan göras enkelt genom att skapa djup med hjälp av bakgrund och förgrund. Bakgrunden är, som namnet skvallrar om, det som finns bakom bildens fokus. Genom att placera objektet, exempelvis en person, en bit från en vägg, mur eller buske skapas ett djup som inte skulle uppstå om personen stod precis framför eller lutad mot bakgrunden. Förgrunden är motsatsen till bakgrund, det vill säga det som finns framför bildens fokus. Här kan du skapa djup genom att låta något skymta fram på sidan framför fokuspunkten.

Redigering
När du känner dig nöjd med din komposition och bilden är tagen finns det mycket som kan göras i efterbearbetningen. Följande är ett par grundläggande justeringar som du kan göra i redigeringsappar (till exempel vsco cam) direkt i din smartphone.

  • Vitbalans: Om bilden drar åt det kalla eller varma hållet kan du justera detta genom att dra reglaget åt blått respektive gult.
  • Ljusstyrka: Är bilden för mörk eller ljus kan det vara bra att jämna ut ljusstyrkan.
  • Kontrast: Bilder tagna med en smartphone tenderar att behöva lite extra kontrast för att lyfta konturer och färger.

Vill du bolla idéer om hur du kan ta ditt bildspråk till nästa nivå är du alltid välkommen att kontakta oss!

 

Sofie Karlsson
PR-assistent

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!