Blir du stressad av att hela tiden producera nytt innehåll i era sociala kanaler? Lugn, bara lugn, du behöver inte uppfinna hjulet varje gång. Att återanvända innehåll som redan publicerats är både kostnadseffektivt och smart. Men det gäller att vara kreativ och komma på nya idéer för att twista det ”gamla” innehållet till något nytt och fräscht. Vi delar med oss av tre tips på hur du kan återanvända innehåll i era sociala mediekanaler.
Först och främst, du behöver inte vara rädd för att återanvända innehåll. Även om ett blogginlägg har publicerats i era sociala mediekanaler för ett halvår sedan kan ämnet fortfarande vara aktuellt och intressant för målgruppen. Trots att det har publicerats i både sociala medier och i nyhetsbrevet har definitivt inte alla sett det. Ett bra sätt att återanvända innehåll är att utgå från det som tidigare publicerats, men att skapa det i ett annat format och i en annan kanal. Vi ger dig några exempel nedan.
Återanvänd innehåll i en video
Har du delat ett blogginlägg på ditt företags LinkedIn-sida och undrat varför det inte flög? Även om ämnet var intressant kan det bero på hur det presenterades. Ett tips är att utgå från samma innehåll men istället låta en kollega som har expertis inom området berätta om blogginläggets innehåll i en video. Att få se och höra människorna bakom företaget kan skapa en närmre relation till er och ert varumärke. Innehållet kan även vara mer lättsamt i videoformat än i en text, vilket många föredrar. Testa dig fram för att se vad som fungerar för er.
Återanvänd innehåll i en ”slideshow” på LinkedIn
”Slideshows”, eller bildkaruseller som det också kallas, är helt enkelt flera bilder/sidor som sätts ihop i ett dokument innan det publiceras på LinkedIn. Formatet har fullkomligt exploderat på plattformen den senaste tiden och det är lätt att förstå varför. Bildkarusellerna är ofta visuellt snygga, innehållet är lätt att ta till sig och skapar engagemang. Det går även att använda mer text än vad som är möjligt i ett vanligt LinkedIn-inlägg. Gå därför gärna igenom tidigare publicerat innehåll och fundera på vad som skulle passa i en bildkarusell. Exempel på innehåll som passar detta format:
- Kundcase; där utmaningar och lösningar presenteras på ett lättsamt sätt
- Medarbetarporträtt; där följarna får läsa utdrag från intervjun
- Blogginlägg; där till exempel de viktigaste tipsen lyfts fram
- Guider; där du beskriver steg för steg hur exempelvis ert verktyg fungerar
Återanvänd innehåll i en Instagram Reel
Reels är en Instagram-funktion som har blivit allt mer populär den senaste tiden. Både företag och privatpersoner uppdaterar flitigt sina flöden med reels och det är även något som blir väl uppmuntrat av Instagrams algoritmer. Funktionen öppnar upp massvis av möjligheter för att skapa kreativt innehåll och här kan du med fördel utgå från redan publicerat innehåll. Säg att du sedan tidigare har delat ett blogginlägg på ert LinkedIn-konto. Några veckor senare skulle du till exempel kunna lyfta ut de fyra viktigaste ”key take aways” från blogginlägget och prata om det i en reel.
Det är dock viktigt att komma ihåg att kanalerna skiljer sig åt både när det gäller målgrupp och tonalitet. Innehållet bör därför anpassas utifrån det och gå i linje med de syften och mål som du har satt för de olika kanalerna. Ett medarbetarporträtt kan publiceras både på er hemsida, som en slideshow på LinkedIn och i reels-flödet på Instagram. Men, det bör gärna göras på olika sätt. Det ska vara värt att följa er på alla era plattformar. Publicera därför inte exakt samma innehåll i de olika kanalerna. Du kan exempelvis publicera medarbetarporträttet i textform på er hemsida. I slideshowen på LinkedIn kan du lyfta utdrag från intervjun tillsammans med en bild på medarbetaren. Och på Instagram reels kan du publicera en avslappnad videointervju med medarbetaren där hen berättar om sig själv.
Vi hoppas att du kan få användning av våra tips nästa gång du får content-torka och inte vet vad du ska publicera. Psst! Du sitter säkert redan på en riktig grym innehållsgruva.
Lycka till!
Linnea Karlsson
Junior PR-konsult