Skrivet av

Jenny Ragnartz

13 april
2021
13 april
2021

Lär känna Martin!

Martin Ruist är konsult och en av grundarna av Four PR. I följande intervju får du bland annat ta del av vad Martins intresse för PR och kommunikation grundar sig i, det bästa med att vara konsult samt vad som inspirerar honom.

Berätta om din roll som konsult
Min roll går ut på att hjälpa kunderna med alla delar av deras kommunikation, från hur de ska tänka kring den strategiskt och praktiskt till att ta dem i handen och leda dem framåt så att det faktiskt händer något, både genom coachande och handfast hjälp.

Hur kom det sig att du hamnade i PR-branschen?
Ända sedan jag var liten har jag tyckt om berättande, både i bild (rörlig och stillbild) och i textform, men däremot tyckte jag aldrig om det kreativa. Det var förmedlandet som var det jag fastnade för, vilket gjorde att jag trodde att jag skulle bli journalist eller fotograf. Men de banorna gav jag upp efter gymnasiet när jag insåg att jag i så fall skulle tvingas vara frilans, och det kände jag inte var något för mig. Min bana fortsatte istället efter ett par år att formas med organisationskultur och internkommunikation, eftersom jag från första bänk fick följa hur snabbt en fantastisk organisationskultur kan raseras när företaget genomgår en stor förändring och man missar just internkommunikationen. Det var det som slutligen fick in mig på den strategiska kommunikationsbanan, och med mina gamla aspirationer inom journalistyrket var det inga konstigheter att också omfamna PR-hantverket.

Vad är det bästa med att vara konsult?
Vid det här laget har jag gjort det så länge att jag knappt vet vad alternativet är, känns det som. Men samtidigt har jag spenderat ganska mycket tid på organisationssidan av kommunikation parallellt med min konsultroll också, så jag har ändå lite att jämföra med. Det roligaste med att vara konsult är att få snöa in sig på många olika frågor och i många olika verksamheter, och känna att jag kommer in med ett kunskapsdjup och en erfarenhet som verkligen har bidragit till kunden. Samtidigt kan jag ibland avundas den tiden och de resurserna som finns, när man sitter inom en organisation, för att riktigt toknörda ner sig i en fråga. Det är som alltid en avvägning mellan kvalitet och kvantitet.

Vad klappar ditt hjärta extra mycket för?
Jag är en folkrörelsejunkie och gillar all typ av föreningsliv och idéburna verksamheter. Framför allt Scouterna. På en ledig dag är jag gärna ute i naturen eller ute på sjön, tillsammans med familjen.

Vad inspirerar dig?
Jag tror att jag inspireras av när människor blir starkare tillsammans och kan samarbeta kring att bygga ett bättre och mer hållbart samhälle.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.