Kan ett företag verkligen köpa begagnade datorer?
Skrivet av

Martin Ruist

7 oktober
2021
7 oktober
2021

Kan ett företag verkligen köpa begagnade datorer?

Kanske är det för att vi fortfarande har en relativt låg snittålder på vår arbetsplats, kanske är det bara personligheterna vi är, men på Four PR är vi väldigt intresserade av samhället vi lever i. Det återspeglas inte bara i vår mission om att få fler företag och organisationer att upptäcka och utveckla sin roll i samhället, utan också i vår dagliga verksamhet. Vi vill jobba med samhällsbyggande och samhällsförbättrande kommunikation.

En given del av det är förstås att inte riva ner eller motverka samhället. Därför är det viktigt för oss att vi har en hållbar verksamhet. Vi kan både utveckla oss själva och jobba med våra kunders hållbarhet, där vi till viss del kan påverka deras val men framför allt hjälpa dem att kommunicera dessa både internt och externt, för att entusiasmera andra, sprida goda exempel och skapa ringar på vattnet. Omställningen vi behöver göra inbegriper alla, och därför blir de här ringarna på vattnet så oerhört viktiga.

Vad gör vi på Four PR för miljön?
När det kommer till vår egen verksamhet har vi ett antal policyer: vi väljer alltid tåg i första hand när vi reser, elen på kontoret är miljömärkt, många av möblerna begagnade, att välja ekologiskt i det lilla vi köper till kontoret är självklart och om vi bjuder på mat är normalläget att den är vegetarisk.

Allt det är viktiga, om än små, ställningstaganden som bidrar till att göra lite, lite skillnad. Men sett till vår egen verksamhet går det inte att komma ifrån att vår överlägset största post när det kommer till utsläpp av växthusgaser är – teknik och elektronik.

Vi är – som de flesta företag – beroende av en hel del teknik för att kunna utföra vårt arbete. Att våra Macbookar håller länge är positivt, men förra hösten stod vi inför fullbordat faktum. Våra datorer kan fungera alldeles ypperligt för någon annan, men efter fem, ibland sex års trogen tjänst hos oss räckte de inte längre till för just oss.

Hur löser vi detta?
Att sälja dem vidare i stället för att låta dem ligga och skräpa i byrålådan eller slänga dem på tippen var såklart en no-brainer. Men hur skulle vi göra med de nya datorerna vi behövde? Tangentbord och möss hade vi redan tidigare köpt begagnat, och när vi behövde bokningsskärmar till konferensrummen räckte det gott med ett par gamla Samsung-plattor. Men datorer, som vi använder åtta timmar om dagen, kunde vi överleva på begagnade?

Samtidigt: fabriksnya bärbara datorer, med aluminium, koppar och andra metaller i mängder, som skickas med flygfrakt från Holland. Det bar emot i miljöhjärtat.

Okej, bättre att göra något åt det än tvärtom. Det vore tjänstefel att inte åtminstone undersöka möjligheterna; går det att köpa begagnade datorer till ett företag?

Svaret visade sig vara lika enkelt som glädjande: ja, självklart. Alla medarbetare kunde inte få en ny dator exakt samtidigt då vi var tvungna att invänta någon att köpa, men nu har vi på lite drygt ett halvår bytt ut alla sex datorer som var i behov av byte med begagnade, men för oss nya, datorer.

Jag är den första att skriva under på att klimat- och hållbarhetsomställningen kommer innebära oundvikliga uppoffringar för oss som vant oss vid att förbruka för mycket av jordens resurser. Så vad har varit uppoffringen i det här? Faktiskt inga alls. Datorerna vi köpte är bättre utrustade än om vi köpt fabriksnya. Alla är fräscha och nyservade. Butiken vi köpte av ger lika lång garanti som vi hade fått direkt från Apple. Och att vi spred ut inköpen över sex månaders tid har bara jämnat ut kostnadsflödet, vilket är något vi antagligen hade gjort oavsett.

Med facit i hand kan vi konstatera att det gick alldeles utmärkt att köpa begagnade datorer till ett företag. Den enda uppoffringen är väl kanske att vi inte fått dra av skyddsplasten.

Martin Ruist
PR-konsult

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.