Skrivet av

Sofie

6 oktober
2022
6 oktober
2022

Har du koll på PR-lingot?

SEO, boilerplate och embargo är ord som används frekvent på en PR-byrå men kanske inte lika ofta i de vardagliga samtalen. Oavsett om du är ny inom branschen, jobbar på beställarsidan eller bara behöver fräscha upp ordförrådet delar vi här en lista på ord som kanske gör det lite enklare att hänga med i PR-lingot.

SEO
SEO är en förkortning av det engelska begreppet Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska, och handlar om att skriva texter och utforma webbsidor så att de hamnar högt upp i Googles sökresultat. Det kan handla om att använda ett specifikt ord, prata om ett specifikt ämne eller se till att rubriker, ingress och brödtext är utformade på rätt sätt. 

KPI
Key Performance Indicators är mätbara värden som visar hur bra en kampanj eller aktivitet har gått. Genom att sätta upp och mäta rätt KPI:er är det enkelt att se om kampanjen har gått åt rätt riktning. Det kan till exempel handla om att nå en viss räckvidd, få en viss typ av engagemang eller öka varumärkskännedomen.

CTA
CTA är en förkortning av det engelska begreppet call to action och innebär att uppmana mottagaren till en viss handling. Det vanligaste är att hänvisa till att läsa mer på hemsidan, fylla i ett formulär eller anmäla sig till ett webbinarium. Man brukar säga att varje inlägg på sociala medier ska innehålla en tydlig CTA. 

Boilerplate
En boilerpate kan enklast förklaras som en kort informationssektion om företaget och syns oftast i botten av ett pressmeddelande. Boilerplaten rymmer den mest väsentliga informationen om företaget och ger mottagaren en inblick i dess historia och huvudverksamhet.

Embargo
När en stor nyhet ska offentliggöras kan det ibland vara en bra idé att förse media och journalister med information och material redan innan nyheten går ut till allmänheten. Detta för att ha tid att svara på eventuella frågor från journalisten men också för att kunna styra vinklingen i förväg. Detta kallas för att nyheten ligger under embargo och embargot släpper när det publiceras offentligt.

Vill du prata mer om något av orden ovan? Då är du alltid välkommen att höra av dig till oss!

 

Sofie Karlsson
PR-koordinator

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.