PR- och kommunikationsarbete | Gör skolan begriplig
Skrivet av

Fredrik Stengarn

17 januari
2024

PR- och kommunikationsarbete | Gör skolan begriplig |Liber

Four PR är Libers strategiska partner i PR- och kommunikation, där uppdraget består av två delar: dels att utveckla och bygga Libers varumärke och att skapa PR-insatser för boktitlar som ges ut av Liber.

Om kunden
Liber är ett av Sveriges ledande utbildningsföretag och har i mer än 120 år utvecklat läromedel för landets elever – från förskola till universitet. Genom samarbete med de främsta forskarna och författarna erbjuder vi läromedel, kurs- och managementlitteratur av hög kvalitet, där Liber står för kunskap som faktiskt gör skillnad – genom hela livet.

Problem
Liber står inför en stor omställning i sin bransch, där digitaliseringen skapar både utmaningar och möjligheter. I det övergripande strategiska PR-arbetet behöver Liber ta position som en ledande VLP (Validated Learning Provider) i Sverige, med avstamp i företagets starka historia samt medvetenhet av vad som kommer krävas i framtidens kunskapsbyggande.

Four PR:s insats
Tillsammans med Liber har Four PR jobbat med strategiskt förankrat PR- och kommunikationsarbete, där ett av de tydligaste spåren är att göra skolan begriplig. Genom att bygga Libers kommunikation kring begreppet begriplighet, oavsett om det gäller företaget i stort eller enskilda titlar, kan Liber på så sätt positionera sig mot huvudmän, lärare och rektorer i frågor kring att göra skolan begriplig genom vetenskapligt förankrade läromedel. Även mot näringslivet genom att göra dagens och morgondagens ledarskapsfrågor begripliga med hjälp av Libers managementlitteratur som fokuserar på arbetsliv och ledarskap.

Begriplighet är nyckeln för att lyckas ta till sig av kunskap. Liber vill på så sätt skapa läromedel och kompetensutveckling, vars kunskap gör skillnad för elever, studenter, ledare och medarbetare för resten av livet.

Resultat + samhällsnytta
Liber har genom arbetet kunna stärka sin position på marknaden, samt bygga relevant medieuppmärksamhet runt sina titlar. Four PR har ökat genomsnittsgenomslagen per titel och hjälpt Liber att tydligare koppla det egna bidraget till svensk utbildning genom att driva på för en ökad begriplighet i kopplingen mellan läromedel och elev. Men också mellan företagsledare och kompetensutvecklingslitteraturen.

Vill du veta mer? Kontakta

Fredrik Stengarn

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.