Vad är en idé för något?
Skrivet av

Four PR

16 februari
2011
16 februari
2011

Vad är en idé för något?

En idé bör skrivas ned direkt! Foto: fotoakuten.se

I samband med vår nylanserade menyflik ”Vad är PR?” tänkte jag ta och diskutera vad en idé egentligen är och vad det kan betyda för ett företag. Ur mitt egna personliga perspektiv.

En riktig idé är något bärande, något som kan anammas och appliceras på en hel kampanj.
En idé är unik och enkel.

Låt oss bryta ner idén på olika nivåer:

Tänk dig att du står och kollar på en affisch när du väntar på bussen. Affischen visar en liten liten blixt som ligger horisontellt med textraden under som säger ”bzzz”. Du undrar säkert vad som menas med affischen, men du tänker inte mycket mer på saken för din buss kommer.

En vecka passerar och en ny affisch dyker upp. Blixten är nu lite större, men fortfarande väldigt liten. Textraden säger fortfarande ”bzzz”. Men nu har en ny textrad och en logotyp lagts till överst i affischen. ”Vi stöter på dig” säger textraden och logotypen hänvisar till ett elbolag.

Den riktiga idén bakom kampanjen som har förklarats kort är ”Vi stöter på dig”. Som tur är i det här fallet fungerar idén också som en slogan. Idén ”Vi stöter på dig” baseras på de gamla klassiska kommentarerna som man känner igen från skoltiden:

”Jag tror han stöter på dig” och ”Stöter du på henne eller?”

El-bolaget har harmoniserat idén i samband med användande av blixten och textraden ”bzzz”. Därmed blir annonsen lite rolig och igenkännande. Blixten symboliserar att det är el som elbolaget levererar. Sloganen ”Vi stöter på dig” syftar till att de vill ha nya kunder.

Grundidén är såpass enkel och användbar att den kan användas i redaktionella nyheter. Den kan säkert hjälpa till att forma elbolaget och ge det en image och en ny ”twist”.

Så vad är en idé?

Som jag sa i början är det något bärande och anpassningsbart, idén ska vara flexibel. Idén ska kunna böjas och vändas på men att budskapet aldrig blir något annat. En grundidé blir, och är, därmed något som aldrig försvinner.

Jag säger inte att idén som är beskriven ovanför är den bästa utan den kom jag på nu när jag satt och skrev detta inlägg. Det var bara ett exempel på en idé.

Vad har ni för tankar om idéer? Måste alla idéer vara realistiska för att bli verklighet? Kommentera!

/Emanuel

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.