Borde jag åka till Almedalen 2019?
Skrivet av

Martin Ruist

3 juli
2018
3 juli
2018

Borde jag åka till Almedalen 2019?

Just nu befinner vi oss mitt under Almedalsveckan 2018 (och fotbolls-vm i Ryssland förstås). Almedalsveckan, som ofrivilligt startades av Olof Palme 1968, har vuxit lavinartat i antal arrangemang och besökare de senaste tio åren. Fler och fler organisationer och företag väljer att åka hit, med den omedelbara effekten att bruset blir större och större för varje år, och svårare och svårare att tränga igenom. Indirekt får det också effekten att det kostar mycket pengar att åka till Almedalen, om man vill bo centralt eller göra någon större aktivitet på plats för besökarna. Det får många att fundera på om det är värt att vara med i Almedalen, vilket resultat man får ut av att ordna ett seminarium under Almedalsveckan, eller av någon annan närvaro här.

Du kanske också just nu, när du strövar mellan seminarierna eller står och stänger igen din monter för dagen, funderar på: Ska jag åka till Almedalen 2019 med mitt företag eller min organisation?

När vi tittar framåt mot Almedalen 2019 är det tre faktorer som de allra flesta funderar kring:

  • Kommer Almedalsveckan att vara intressant för samhället år 2019?
  • Kommer Almedalsveckan ha kapacitet för att fungera 2019?
  • Kommer min Almedalsnärvaro ha någon påverkan eller effekt år 2019?

Har du bråttom och vill gå direkt till slutsatsen? Klicka här.

Kommer Almedalen fortsätta vara intressant?

Sedan drygt tio år tillbaka ser vi en enorm ökning av antalet seminarier och arrangemang under Almedalsveckan, men de senaste två åren har ökningstakten stannat av ordentligt. Precis som 2010 och 2014 är det intresseorganisationerna som står för den stora ökningen av arrangemang, och i år 2018 arrangerar den kategorin 26 procent fler arrangemang och seminarier än förra året. Tidigare år har intresseorganisationerna backat igen året efter valåret, och skulle vi räkna bort intresseorganisationernas ökning i år så minskar faktiskt antalet arrangemang något, enligt de preliminära siffrorna. Kan det betyda att Almedalsveckan har nått sin höjdpunkt, och har peakat i intresse? Kommer det att arrangeras fler eller färre seminarier under Almedalsveckan 2019?

Den sista frågan går naturligtvis inte att svara på. Med statistik går det att bevisa både för och emot, och förutsägelsen 2015 var att antalet seminarier skulle minska drastiskt efter supervalåret 2014, vilket förvisso också skedde, men ytterst marginellt och minskningen var raskt återhämtad till 2016.

SOM-undersökningen visar visserligen att partimedlemskapsandelen är lägre än någonsin bland svenskarna, men samtidigt visar den också att intresset för politik är fortsatt högt – högre än någon gång under 80-, 90- eller 00-talet – och 34 procent diskuterar politik en eller flera gånger i veckan. Även det är nivåer som bara matchas av första halvan av 90-talet. Så svenskens intresse för att prata politik och samhällsfrågor finns där, och därmed hävdar jag att intresset och behovet av en demokrati- och samhällsfestival som Almedalsveckan också finns.

Kommer Almedalsveckan ha kapacitet 2019?

Men om intresset nu är så stort, kommer det finnas kapacitet i Visby att genomföra Almedalsveckan 2019? Det är en intressant fråga, som kräver att vi definierar vad vi menar med kapacitet. För uppenbarligen finns det människor som vill prata samhällsfrågor, och att lösa den tekniska kapaciteten i form av boende och möteslokaler är bara en fråga om lösningsorientering och anpassning. En cykel är lätt att transportera på Gotlandsfärjan eller hyra på plats i Visby, och vips är det inte så jobbigt att bo två kilometer utanför muren. Är din mingelträdgård full så att du inte kan ta in fler besökare, flytta den till Botaniska trädgården istället. – Men då kan vi ju inte hålla koll på vilka som kommer in och vi kan inte servera rosé, kontrar då skeptikerna. Och precis där har vi satt fingret på den tydligaste kapacitetsbristen, nämligen den hos respektive arrangör av seminarier, mingel och event i Almedalen. Mekanismen för en organisation som arrangerar ett mingel fungerar nämligen så att de vill ha en kö utanför entrén. Det stärker deras varumärke. Istället för att vilja nå så många som möjligt med sitt budskap och få med så många röster som möjligt i diskussionen om just den samhällsfråga organisationen engagerat sig i så vill man att kärntruppen av följare ska känna sig utvald, och vara lite mer värdefulla än dem som står i kön utanför och inte kommer in.

Men ger det någon effekt att vara på plats i Almedalen för ett företag eller en organisation?

Almedalen är och förblir en demokratifestival. Det kommer inte förändras – utan ska tvärtom aktivt bevaras – och det kommer fortsätta att vara högintressant. Det är ingen försäljningsmässa. Därför finns det inte jättemycket att hämta där för aktörer som enbart åker dit i syfte att sälja sin produkt.

Almedalsveckan präglas av en avslappnad atmosfär, avslappnad stämning och att vem som helst kan prata med vem som helst, var som helst och om vad som helst. Vad du har att säga värderas högre än vem du är eller vilken organisation du har bakom dig. Den här informella atmosfären är unik i världen.

I takt med att fler och fler aktörer utanför den innersta partipolitiska sfären kommer till Almedalen gör att veckan blir ett unikt och effektivt nätverkstillfälle. Det händer något bra när människor möts. Det har min kollega Fredrik Welander skrivit mer om här. Under Almedalsveckan möts människor både formellt (seminarier) och informellt (kön till glasskiosken eller baren).

Detta bidrar till en generellt sett mer vital samhällsdebatt och Almedalsveckan är en slags katalysator för idégenerering. Det är svårt att mäta hur många väldigt bra initiativ och idéer som fötts någon gång på någon Almedalsvecka, men det måste vara åtskilliga, och världen hade varit en sämre plats utan dem.
 
Slutsats: Ska jag åka till Almedalen 2019 med mitt företag eller organisation?

Vinsten för dig att åka till Almedalsveckan 2019 kommer fortsätta vara avhängig av att du engagerar dig i en samhällsfråga, oavsett om det är som privatperson, organisation eller företag. Kanske gör du det av helt filantropiska motiv. Kanske har samhällsfrågan i sig en stor effekt på din affär. Men oavsett dina skäl så kommer ditt samhällsengagemang att spilla över i affärsmässiga eller varumärkesmässiga vinster för din organisation.

Självklart ska du inte bara engagera dig en vecka om året, utan låt istället Almedalsveckan bli en kugge i ditt övergripande CSR-arbete och -engagemang. Utrymmet för CSR-insatser och CSR-kommunikation i Sverige är enormt stort. Jämför vi med många andra utvecklade marknader är antalet CSR-engagemang från företag underutvecklat. De fåtalet – ofta stora – aktörer som aktivt och engagerat valt en fråga får oerhört god utdelning på det i form av synlighet och viral spridning. Nu är alltså ett gyllene tillfälle att växla upp ditt sociala samhällsengagemang. Du kommer med rätt hantering att kunna få mycket gratis synlighet och stärkt varumärke på köpet. Men glöm inte bort att det alltid är engagemanget som måste stå i centrum. Frågan och samhällsutvecklingen är det viktiga, medan synligheten bara är en bonus. Men det är en bonus som just nu är väldigt stor.

Hade samhället varit ett kasino hade det definitivt pratat om rekordjackpot i varenda reklampaus i halvtidsvilan i fotbolls-vm.

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från oss och PR-världen Klicka här för att prenumerera på Pricksäkert.