Skrivet av

Emil Furudahl

6 april
2020
6 april
2020

Rapid response – vad är det och hur kan ni komma igång?

Ett PR-verktyg som vi (och många andra byråer) ofta använder oss av är rapid response. Vad är då det? I grunden handlar det om att snabbt kunna erbjuda media en kommentar på ett aktuellt ämne eller nyhet. Tänk dig ett byggföretag som ger en kommentar på ett nytt lagförslag som kan påverkar byggbranschen. Det är ett rapid response. Hur gör man då får att komma igång? Det är något vi går igenom i det här blogginlägget.

Rapid response är ett ganska vanligt verktyg vi PR-människor använder oss av för att hjälpa våra kunder att synas och höras i olika sammanhang. Att kunna erbjuda journalister, bloggare och andra influencers en kommentar på den senaste heta nyheten ökar inte bara sannolikheten till ett genomslag i media, utan stärker också relationen med media och positionerar organisationen som en trovärdig och kunnig källa. På Four PR jobbar var och en av oss med att omvärldsbevaka för våra kunder, där vi dagligen skannar av vad som hänt i våra kunders omvärld för att bland annat leta efter lämpliga lägen för dem att komma till tals. Ett arbetssätt som vi gång på gång ser ger resultat. Att göra sig relevant är en viktig nyckel för att bygga ett starkt och trovärdigt varumärke. Är ni sugna på att komma igång? Ta då del av våra fem tips nedan.

Var förberedda
Samtidigt som ni inte vill övergöda journalisterna med för mycket information i den första kontakten, måste ni ha tillgängligt mycket relevant information att erbjuda för att de ska bli intresserade. I mejlet till journalisten lägger ni med en kort bakgrund där ni beskriver nyheten/händelsen som sedan följs av exempelvis en kommentar från er vd eller uttalad expert.

Förbered gärna några citat som ni snabbt kan anpassa och skicka om rätt nyhet dyker upp – förmodligen har ni en viss aning om vilka områden ni vill bevaka och vilka frågor ni vill kommentera på. Glöm inte bort att lägga med ett kort textstycke om personen som ger kommentaren. Det blir lite lättare för journalisten då.

Lär känna journalisten
Leta upp journalister som skriver om de områden ni vill bevaka och kommentera på. Ta reda på vad de brukar skriva om och vilken ingång de brukar ha i olika nyheter. Det blir betydligt enklare att bygga en bra relation om ni gjort förarbetet och ”lärt känna dem”. Ett tips är att skicka ett första mejl där ni presenterar er själva och berättar kort om vad ni gör och vad ni gärna kommenterar på.

Välj rätt läge att kontakta media
Vi ”pushar” inte våra kunder och deras kommentar så fort vi ser en bra chans till genomslag, utan försöker välja rätt tillfälle. Springer man på varje chans som dyker upp riskerar förtroendet snarare att minska. Se därför till att ha kvalitet i det ni gör, vilket handlar om att erbjuda bra och unika kommentarer, i rätt läge. Har ni den inställningen kommer journalisterna uppleva er som seriösa och kunniga.

Våga ta plats
Även om ni inte ska vara för kontroversiella i era uttalanden råder vi er ändå till att våga vara tydliga. Det är många företag och organisationer där ute som vill höras och synas kring olika frågor, så försvinn inte bland mängden.

Välj rätt områden att kommentera
Inom vilket område är ni en trovärdig och tydlig röst? Hitta er nisch och var tydliga inom den. Kommentera inte på frågor ni inte är verksamma och kunniga inom, det kan andra få göra. Vi råder också organisationer som brinner för andra lite större frågor, exempelvis miljöfrågan, att våga synas i de sammanhangen också. Men kom ihåg – var trovärdiga och synliggör bara er själva om ni verkligen brinner för området. Annars kommer ni bli avslöjade.

Vill ni veta mer om den här grymma PR-taktiken är det bara att kontakta oss. Vi hjälper er gärna att komma igång!

I kaffemaskinen just nu

White Label – Kraftfull, mörk, krämig karaktär med förförande toner av choklad och nötter

Håll dig uppdaterad

Få de senaste nyheterna från Four PR

Tack för din anmälan! Vad kul att du vill ha vårt nyhetsbrev!